Erfenis: schulden bij kleinkinderen?

jordumus
Topic Starter

Erfenis: schulden bij kleinkinderen?

#1 , 08 jul 2010 17:28

Hallo,

Situatie:

De grootvader is 3 maanden geleden overleden en nu, maanden later, komt het (vanuit het rusthuis) uit dat hij schulden had. Alle zonen/dochters gaan nu afstand doen van de erfenis om die schulden te ontlopen.

Kan dit nog? na 3 maanden?

Daarnaast: stel dat ze dus inderdaad allemaal afstand doen, kan de bank dan naar mij, 'kleinzoon' en volwassen, komen om die schulden te vragen? M.a.w. moet ik ook afstand doen? (ik heb ergens gelezen dat als ouders afstand doen, de kinderen, ook al zijn ze volwassen, dit ook automatisch doen?)

Stel dat ik nu dus ook afstand moet doen, zou ik dat dan ook moeten doen voor mijn kinderen? (allemaal minderjarig) want, als ze niet naar mij kunnen komen gaan ze mss hun geld gaan zoeken bij hen eens ze volwassen zijn?

Alvast bedankt!
PS.
hopelijk is het beetje duidelijk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2010 18:36

Indien alle kinderen afstand doen van de erfenis , komen ze bij de volgende generatie terecht , nl. de kleinkinderen. Het is best dat die ook afstand doen en de erfenis weigeren.

Nu stel ik mij wel de vraag welke schulden er zijn. Zijn dit schulden in de zin van de 'rusthuiskosten' , dan zullen de kinderen er echter niet zo gemakkelijk onderuit komen. Hier geldt nog altijd de onderhoudsplicht vanwege kinderen to. hun ouders. Het OCMW zal het rusthuis vergoeden , maar , binnen de bestaande wetgeving , die kosten terug verhalen op de kinderen.
Indien de schulden schulden zijn bij banken en derg. , dan kan de erfenis wel degelijk geweigerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#3 , 08 jul 2010 18:41

Hou er ook rekening mee dat voor de verwerping van de erfenis uit hoofde van minderjarige kinderen een tussenkomst van de vrederechter vereist is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jordumus
Topic Starter

#4 , 08 jul 2010 19:36

hallo,

dit zijn leningen en leningen onder borg.

jojan

#5 , 09 jul 2010 10:34

Zolang er geen aanvaarding (al dan niet uitdrukkelijk is) kunnen de erfgenamen verwerpen.

Artikel 775 van het B.W. : Niemand is gehouden een hem opgekomen nalatenschap te aanvaarden.

Als dus alle kinderen en hun eventuele plaatsvervullers (in geval dat er reeds kinderen vooroverleden zouden zijn) verwerpen - en geen daden hebben gesteld die kunnen gezien worden als aanvaarding, komt de erfenis aan de volgende graad toe - in casu de kleinkinderen. Dit omdat iemand die verwerpt geacht wordt nooit erfgenaam geweest te zijn. U erft dus niet in de plaats van uw ouders en ooms en tantes maar uit eigen hoofde. Dit principe blijft "eindeloos" doorgaan tot er geen erfgenamen meer zijn, of tot een erfgenaam aanvaart. In het eerste geval erft de staat dan in het tweede geval is de aanvaardende erfgenamen uiteraard gehouden tot de nalatenschap.

Om dit te vermijden kan er beter gekozen worden voor aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving. (u kan niet meer schulden erven dan dat uw opbrengst zou zijn uit de erfenis) Dit is duurder dan een verwerping (verwerpen kost iets van een 30 euro + kost kopie) en voorrecht van boedelbeschrijving kost u de publicatie in het staatsblad (ik dacht iets rond de 120 a 140 euro).

Stel dat alle kinderen van uw grootvader verwerpen. U en alle kleinkinderen verwerpen, dan worden de achterkleinkinderen erfgenaam - en indien deze minderjarig moet u via de vrederechter voor een machtiging. Een vrederechter zal ook zelden toelating geven tot verwerpen en u dus toch "dwingen" in naam van uw eigen kinderen de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Als u geroepen zou worden tot de erfenis - zou ik aanraden naar een notaris te stappen, hem een volmacht te geven waarbij hij voor u kan aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Schuldeisers hoeven overgens niet passief af te wachten - na de wettelijke termijn (3 maanden na het openvallen van de erfenis + 40 dagen) kunnen zij de erfgenamen dagvaarden en hen zo dwingen een keuze te maken). Een rechter kan een erfgenaam ook veroordelen tot het zuiver aanvaarden. Dus let hier goed mee op, laat u altijd goed adviseren in de eerste plaats bij een notaris (u kan bij een notaris altijd terecht voor gratis advies).

Creatief

#6 , 09 jul 2010 20:01

En wat houdt dan de "zuivere aanvaarding" dan in? Dit had ik graag geweten voor we naar de middernachtzon vertrekken. :D

Ben ik juist als ik zeg dat alle schulden van de erflater moeten betaald zijn en dat de schuldeisers ook nog schulden kunnen laten betalen uit het eigen vermogen van de erfgenamen?

Als dit zo is, wanneer of in welke situatie wordt deze "zuivere aanvaarding van de nalatenschap" dan toegepast?

roharro

#7 , 09 jul 2010 20:22

En wat houdt dan de "zuivere aanvaarding" dan in? Dit had ik graag geweten voor we naar de middernachtzon vertrekken. :D

Ben ik juist als ik zeg dat alle schulden van de erflater moeten betaald zijn en dat de schuldeisers ook nog schulden kunnen laten betalen uit het eigen vermogen van de erfgenamen?

Als dit zo is, wanneer of in welke situatie wordt deze "zuivere aanvaarding van de nalatenschap" dan toegepast?
Zuivere aanvaarding is de gewone aanvaarding. Dus wat de meeste mensen doen als ze van hun ouder(s) erven en ze er zeker van zijn dat hij/zij geen schulden heeft die groter zijn dan de bezittingen. Indien men aanvaardt en er zijn netto-schulden dan kan men die inderdaad invorderen bij degene die de erfenis heeft aanvaard.

Creatief

#8 , 09 jul 2010 21:15

Schuldeisers hoeven overgens niet passief af te wachten - na de wettelijke termijn (3 maanden na het openvallen van de erfenis + 40 dagen) kunnen zij de erfgenamen dagvaarden en hen zo dwingen een keuze te maken). Een rechter kan een erfgenaam ook veroordelen tot het zuiver aanvaarden. Dus let hier goed mee op, laat u altijd goed adviseren in de eerste plaats bij een notaris (u kan bij een notaris altijd terecht voor gratis advies).
Bedankt Roharro, maar dan wil ik even terugkomen op het vetgedrukte zinnetje van jojan. Wanneer kunnen rechters u dwingen op zuiver te aanvaarden?

roharro

#9 , 09 jul 2010 21:48

O.a. als kan aangetoond worden dat bepaalde zaken uit de nalatenschap al in bezit zijn genomen.
Als men zich correct gedraagt kan men niet verplicht worden om een erfenis te aanvaarden.

Creatief

#10 , 09 jul 2010 22:13

Bedanikt Roharro voor je snel antwoordje.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”