vereffening nalatenschap (bijkomende vraag)

dirkfr
Topic Starter

vereffening nalatenschap (bijkomende vraag)

#1 , 05 jul 2010 19:45

Vraag van GEENA:
Situatie : vader overleden - erfgenamen = moeder + 3 kinderen
2 kinderen hebben beiden verschillende onroerende goederen in volle eigendom geschonken gekregen.
Laatste kind heeft alleen ouderlijk huis in blote eigendom gekregen met vruchtgebruik voor langstlevende ouder.
Deze laatste vecht nu via rechtbank de herverdeling aan.
Kunnen de 2 andere kinderen (welke misschien meer verkregen hebben) dit vonnis ontlopen door hun verkregen vermogen buiten spel te zetten ?

Mijn bijkomende vraag:
1)het feit dat de schenking meer dan 3jr geleden is gebeurt, maakt dit enig verschil?
2)indien een onroerend goed, een 20tal jr geleden, gekocht is op naam van 1 kind met vruchtgebruik voor de ouders (ouders hebben alles betaald) kan het andere kind dit nog in rekening brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jul 2010 20:08

1) neen
2) ja, voor zover kan aangetoond worden dat het geld voor de aankoop werd geschonken door de ouders
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 05 jul 2010 20:13

1. De termijn hoelang geleden de schenking gebeurd is , doet niets ter zake. Alle schenkingen ooit tellen mee.

2. Deze aankoop is een verdoken schenking. Als dit kan bewezen worden telt die mee voor de verdeling. Maar er is meer : indien de aankoop is gebeurd , zoals u zegt , met VG voor de ouders , komt dat huis in de erfenis van de ouders , tenzij duidelijk nu kan bewezen worden dat het kind zelf apart de aankoop heeft betaald , met eigen middelen , en dat de waardeverdeling blote eigendom/vruchtgebruik realistisch was volgens de leeftijdstabellen van die tijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”