deel van geblokkeerde erfenis vooraf bekomen.

paverli
Topic Starter

deel van geblokkeerde erfenis vooraf bekomen.

#1 , 05 jul 2010 17:41

Geachte,
tijdens hun leven hebben mijn ouders een eigendom ( en gelden) geschonken aan mijn broer als voorafdeel op zijn erfenis.
Nu zijn mijn ouders overleden en wordt hun laatste en nog enige eigendom verkocht. De notaris beslist (met onze goedkeuring )het bedrag bij hem te houden omdat de vooraf bedeelde broer een te groot aandeel in de erfenis heeft gekregen, en hij bijgevolg geen aanspraak meer kan maken op een deel van deze laatste verkoop, wat hij betwist.
Intussen is door de rechter een notaris aangesteld die de zaak moet afhandelen. deze notaris heeft het geld van de laatste verkoop gekregen.
Mijn bevoordeelde broer, intussen overleden, heeft zijn vrouw als erfgename, die zijn erfenis heeft aanvaard.
Volgens de deskundige, door de notaris aangesteld, heeft die (overleden) broer een te groot aandeel gekregen, en moet zijn vrouw gelden terugstorten. Dit weigert ze. Dit betekent dat nu procedures zullen worden opgestart. Elke partij heeft zijn advocaat, maar de ervaring leert dat men daarmee voorzichtig moet omspringen.
Mijn concrete vraag is nu: kan ik mijn deel van de erfenis die bij de notaris geblokkerd staat vooraf krijgen om bvb een huis te kopen, gezien het voorhanden bedrag duidelijk kleiner is dat dat waarop ik volgens de notaris en (alle) advocaten recht heb?
Kan ik dan aansluitend de procedure verder (laten) zetten?

Indien ik nl mijn deel niet vooraf kan krijgen van de notaris, dan kan de tegenpartij rustig jaren procederen, ze beschikt nl over nagenoeg alle gelden en de eigendommen van de ouders, en kan op die manier jaren verhinderen dat we zelfs maar een deel van ons rechtmatige erfenis bekomen.

Indien we geen voorafdeel kunnen bekomen, wat raadt U ons dan, als deskundige in deze materie, aan te doen?

Mijn oprecht dank vooraf voor uw gewaardeerd antwoord

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding