wie erft .

chivas1
Topic Starter

wie erft .

#1 , 08 jun 2010 20:54

Man overlijd . heeft geen partner, geen kinderen , geen broers en zussen , geen levende ouders of grootouders enkel een kozijn langs moederszijde en een nonkel langs vaderszijde .
Erven die nonkel en die kozijn elk de helft of .......

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jun 2010 19:25

Inderdaad , indien de overledene niet gehuwd was, geen kinderen , ouders , broers of zussen had en hij heeft geen testament gemaakt , dan wordt het systeem van kloving toegepast. De helft van de nalatenschap gaat naar moeders kant , de andere helft naar vaders kant. Beide helften leiden een eigen leven en komen toe aan die familieleden die de dichtste graad hebben van verwantschap.

Weet wel dat meer dan de helft naar de staat gaat.....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 10 jun 2010 10:54

“Art.733.Iedere erfenis die aan bloedverwanten in de opgaande lijn of aan bloedverwanten in de zijlijn te beurt valt, wordt verdeeld in twee gelijke delen : het ene voor de bloedverwanten van de vaderlijke lijn, het andere voor de bloedverwanten van de moederlijke lijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij gebreke, in beide lijnen, van bloedverwanten van de opgaande lijn,komt de nalatenschap voor de helft toe aan de kozijn langs moederszijde en voor de helft aan de nonkel langs vaderszijde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 10 jun 2010 17:31

“Art.733.Iedere erfenis die aan bloedverwanten in de opgaande lijn of aan bloedverwanten in de zijlijn te beurt valt, wordt verdeeld in twee gelijke delen : het ene voor de bloedverwanten van de vaderlijke lijn, het andere voor de bloedverwanten van de moederlijke lijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij gebreke, in beide lijnen, van bloedverwanten van de opgaande lijn,komt de nalatenschap voor de helft toe aan de kozijn langs moederszijde en voor de helft aan de nonkel langs vaderszijde.
Beste dank voor bevestiging!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”