kind eerste huwelijk man wil mij buiten spel zetten

schrikje
Topic Starter

kind eerste huwelijk man wil mij buiten spel zetten

#1 , 03 jun 2010 12:35

Wij zijn een gehuwd koppel en onze gezinswoning is eigendom van mijn man alleen.
Mijn man heeft een kind van mijn leeftijd en samen hebben we een ook een kindje.
Nu wil zijn kind uit zijn eerste huwelijk mij helemaal buiten spel zetten als mijn man komt te overlijden.
Vermits we dezelfde leeftijd hebben zegt ze dat ik met alles ga gaan lopen. Kan zij idd eisen dat ik uit de gezinswoning vertrek of dat deze moet verkocht worden zodat zij haar erfdeel kan krijgen?
En wat als wij deze woning verkopen en een nieuwe kopen op mijn naam alleen. Wij zouden deze dan wel betalen met het geld dat we krijgen van de huidige woning.
Moet ik later kunnen bewijzen dat het mijn eigen geld was?
Erft zij dan nog van de woning?

Schrikje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 jun 2010 12:50

Wij zijn een gehuwd koppel en onze gezinswoning is eigendom van mijn man alleen.
Mijn man heeft een kind van mijn leeftijd en samen hebben we een ook een kindje.
Nu wil zijn kind uit zijn eerste huwelijk mij helemaal buiten spel zetten als mijn man komt te overlijden.
Vermits we dezelfde leeftijd hebben zegt ze dat ik met alles ga gaan lopen. Kan zij idd eisen dat ik uit de gezinswoning vertrek of dat deze moet verkocht worden zodat zij haar erfdeel kan krijgen?
En wat als wij deze woning verkopen en een nieuwe kopen op mijn naam alleen. Wij zouden deze dan wel betalen met het geld dat we krijgen van de huidige woning.
Moet ik later kunnen bewijzen dat het mijn eigen geld was?
Erft zij dan nog van de woning?

Schrikje
Dochter erft persoonlijk bezit van haar vader + de helft van de gemeenschappelijke bezittingen van u en uw man.
Zij erft die in blote eigendom. U krijgt levenslang vruchtgebruik. Voor de gezinswoning kan de dochter de omzetting van het vruchtgebruik in een afkoopsom NIET eisen. Voor alle eventuele andere bezittingen (roerend en onroerend) kan ze dat wel.

Eenvoudige verkoop van het huis en aankoop nieuw huis met die gelden op uw naam is onmogelijk indien u niet met volledige scheiding van goederen bent gehuwd. Maar zelfs dan is het geen oplossing, want er zou een schuldvordering ontstaan van uw man tov uzelf. Bij zijn overlijden zal zijn dochter die schuldvordering erven en bij u komen incasseren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 03 jun 2010 14:09

Indien uw man dat huis zou verkopen en een neiuw huis op uw naam zou kopen , doet hij eigenlijk een schenking aan U. Dat is in feite een onterving van zijn dochter. Uw man heeft 2 kinderen , dus de dochter uit eerste huwelijk kan een deel van dat huis opeisen. Van dat huis , op uw naam alleen , kan zij minstens 1/3 , max. 1/2 opeisen door de inkorting van de schenking te vragen. U zult haar daar voor moeten vergeoden.
In de huidige situatie staat U niet buitenspel. U bekomt zelf levenslang het vruchtgebruik , zonder dat er mogelijkheid is U buiten te zetten. Pas na uw overlijden zal die dochter haar erfenis kunnen ten gelde maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2010 17:11

ze moet zelfs alle kosten aan het huis doen - dus nieuw eramen nieuwe ketel-- u staat enkel in voor het onderhoud.
U mag zelfs op een appartement gaan wonen en het huis verhuren.
PS gezien ook nog kind met echtgenoot zijn er voor zijn eigendommen 2 erfgenamen en u kan ook testamentair worden voorzien van een kindsgedeelte.

witje

#5 , 05 jun 2010 09:16

Vraagje voor de insiders: Kan het volgende een oplossing bieden?

- het huis in de huwgemeenschap brengen
- een huwelijkscontract maken waarin hij bij zijn overlijden al zijn bezittingen aan u schenkt (ik dacht dat dan alles aan u toekomt minus hetgeen die dochter wettelijk moet toekomen, hier 1/3).

roharro

#6 , 05 jun 2010 13:06

- een huwelijkscontract maken waarin hij bij zijn overlijden al zijn bezittingen aan u schenkt (ik dacht dat dan alles aan u toekomt minus hetgeen die dochter wettelijk moet toekomen, hier 1/3).
Als vader zou ik dat een kind nooit aandoen.
Als de helft van de woning -in volle eigendom- naar de echtgenote gaat is dat definitief verloren voor zijn dochter aangezien zij niet erft van haar stiefmoeder. De vader zou dus discrimineren tussen zijn twee kinderen. Niet erg rechtvaardig.
Langs de andere kant wordt de echtgenote toch in niets tekort gedaan aangezien zij levenlang vruchtgebruik zal hebben van de woning. Dat is toch een mooie waarborg voor de echtgenote, nietwaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 05 jun 2010 20:08

Het huis in de gemeenschap brengen : dit betekent een schenking aan de partner , waarbij waarschijnlijk het reservatair gedeelte van het kind kan worden oveschreden >. Indien dan nog de clausule 'langst leeft ,al heeft' wordt toegepast , zijn we nog verder van huis. Dan wordt dat kind volledig onterfd. Zo iets heeft de wetgever duidelijk voor ogen gehad toen hij dergelijke praktijken eigenlijk onmogelijk maakte.

Men kan door een testament er voor zorgen dat het betrokken kind slechts de minimum reserve kan erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

schrikje
Topic Starter

#8 , 06 jun 2010 21:44

Roharo, je zou dit je kind nooit aandoen.
Maar vind je het dan normaal wat zij haar vader aandoet? Ze wil totaal geen contact meer. Staat constant aan de deur met verwijten omdat hij het huis niet onmiddellijk op haar naam wil laten schrijven.
Dient valse klacht in wegens kindermishandeling om mij en onze dochter buiten te krijgen.
En zo kan ik verder gaan.

Sorry hoor maar soms sta je echt zo ver dat je alles doet om verdere problemen te voorkomen.
Ook als dit wil zeggen dat je je eigen dochter zoveel mogelijk op zij moet schuiven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jun 2010 19:20

Ze wil totaal geen contact meer. Staat constant aan de deur met verwijten omdat hij het huis niet onmiddellijk op haar naam wil laten schrijven.
Dient valse klacht in wegens kindermishandeling om mij en onze dochter buiten te krijgen.
als ze aan de deur staat - klacht voor stalking --perfect mogelijk. Contactverbod. Elke maal de politie erbij roepen voor probleem aan voordeur.

valse klacht is dat al ten einde (buiten vervolgingstelling) bij parket -- nu aangifte wegens tergend en roekeloos geding - laster en eerroof.
Haar via gerecht duidelijk maken dat lastig vallen moet stoppen.
Zolang haar vader niet overleden is is het zijn eigendom.

schrikje
Topic Starter

#10 , 07 jun 2010 21:15

We zijn bij de politie geweest om klacht in te dienen wegens laster en eerroof maar dit kon niet. Volgens politie is het iedereens goed recht om naar een officiele instantie te bellen om klacht neer te leggen wegens kindermishandeling. Daarom dienen die instanties zeggen ze. Of het nu echt is of niet is hun zaak niet. Dat zal die instantie dan wel uitmaken.

wirwar

#11 , 09 jun 2010 22:08

gewist

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”