Uit elkaar halen rekeningen na overlijden één van de ouders

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

Uit elkaar halen rekeningen na overlijden één van de ouders

#1 , 28 mei 2010 17:45

Op de bank stelde men een constructie voor om successierechten te ontlopen. Er is ca. 180000 roerend goed.
Als ik het goed begrijp gaat de helft naar mijn moeder, waarop zij successierechten betaalt, de andere helft naar de twee kinderen waarop zij successierechten betalen. We moesten bij de bank gaan tekenen om de rekeningen te deblokkeren na het overlijden van vader. De rekeningen staan nu op naam van de moeder. Volgens de bank konden we ons deel beter op een nieuwe rekening plaatsen, waarbij wij naakte eigendom hadden en moeder vruchtgebruik. Als we dit niet deden zou de fiscus bij het overlijden van mijn moeder onze helft gewoon als bezit van moeder beschouwen. Dan betaalden we dus opnieuw succesrechten op onze helft! Klopt dit. Het lijkt me raar dat de staat zo corrupt handelt, m.a.w. dat je dus een rekening moet splitsen, want anders plukken ze je een tweede keer. Dat we successie betalen op moeders deel begrijp ik, maar opnieuw op ons deel, gewoon omdat het op moeders rekening staat? De fiscus weet toch dat we al successie betaald hebben op ons deel?
Dus: klopt het of is het gewoon een trukje van de bank om klantenbinding?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 mei 2010 20:09

We moesten bij de bank gaan tekenen om de rekeningen te deblokkeren na het overlijden van vader. De rekeningen staan nu op naam van de moeder. Volgens de bank konden we ons deel beter op een nieuwe rekening plaatsen, waarbij wij naakte eigendom hadden en moeder vruchtgebruik. Als we dit niet deden zou de fiscus bij het overlijden van mijn moeder onze helft gewoon als bezit van moeder beschouwen. Dan betaalden we dus opnieuw succesrechten op onze helft! Klopt dit. Het lijkt me raar dat de staat zo corrupt handelt, m.a.w. dat je dus een rekening moet splitsen, want anders plukken ze je een tweede keer.

Helaas klopt dit voor de volle 100 percent. Wees de bankier dankbaar dat hij jullie daar heeft op gewezen!
De meeste mensen weten dit niet en lopen onbewust "in de val" dikwijls ook omdat ze de overlevende ouder daar niet mee willen lastigvallen. Of het hier gaat om een "corrupte Staat" laat ik in het midden: alle Belgen worden geacht de wet te kennen en o wee de simpelen van geest zij zullen het geweten hebben. Dus ja, toch een beetje achterbaks, soms....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 30 mei 2010 10:52

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en dat vader geen eigen vermogen en geen testament naliet.

Bij vaders overlijden gold : “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek).

Moeder behoudt haar helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom en erft het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan diens kinderen elk een gelijk deel in blote eigendom erven. Bij moeders overlijden wordt het vruchtgebruik van rechtswege volle eigendom zonder successierechten.

Indien het geld van de kinderen niet op een afzonderlijke geblokkeerde rekening komt lopen zij het risico dat moeder dit deel uitgeeft of het bij haar overlijden moeilijk af te scheiden is van haar nalatenschap en het risico dan bestaat op een tweede onverschuldigde betaling van successierechten. De interesten op die rekening komen moeder toe.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 mei 2010 13:49

Beste ,

eigenlijk moest je blij zijn dat de bankdirecteur U die raad geeft. Dat is de wettelijke regeling en de Registratie gaat ervan uit dat dat zo gebeurt. Indien niet , moet je de gevolgen dragen in die zin dat je misschien successierechten zult moeten betalen op geld dat van U is.
Spijtig genoeg komt dit nog te veel voor. Voor relatief kleine bedragen is het nog aanvaardbaar om alles aan de overlevende ouder te laten.

Bovendien , de helft van de aanwezige roerende goederen is van uw moeder , dus 90.000 € , zonder dat zij successierechten moet betalen. Ze waren en blijven van haar.
De helft van vader , daar gat het om. Het is best dat je de raad van uw directeur opvolgt : het geld blokkeeren op naam van de kinderen , ieder voor zijn deel , met uitbetaling van de intresten aan moeder. En idd , bij haar overlijden stopt dat en worden jullie , zonder verdere kosten , volle eigenaar van die gelden.

Na de verschillende vragen die U gesteld hebt , is het misschien toch aan te raden eens een notaris te raadplegen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”