hallo,mijn ouders hebben 3 van de 5 kleinkinderen en zoon ,mijn broer al 20 jaar niet meer gezien ,nu willen zij hun huis schenken aan de 2 kleinkinderen ,kunnen zij dat en hoe kunnen ze dat het beste opmaken,mijn vader is daar ziek van dat hun huis later naar mensen gaan die hun nooit komen opzoeken ,maar hij vind daar geen manier voor ,kunt U hen helpen met raad ,dank bij voorbaat
In de veronderstelling dat uw ouders twee kinderen hebben (u en uw broer?) kunnen ze 1/3 van hun bezittingen nalaten aan wie ze willen.
M.a.w. over 2/3 kunnen ze NIET vrij beschikken. Uzelf en uw broer zullen dus minstens ieder 1/3 van de nalatenschap erven. Dat betekent ook dat ze die tweederden niet kunnen wegschenken.
Het andere derde kunnen ze via testament toewijzen aan eender wie of schenken aan eender wie, dus ook aan bepaalde kleinkinderen die ze willen bevoordelen.
Indien uw ouders het huis willen schenken aan twee kleinkinderen houdt dat dus in dat de waarde van dat huis niet meer mag bedragen dan 1/3 van hun totale bezittingen.
Op het ogenblik van overlijden van de ouders wordt een theoretische berekening gemaakt waarbij de waarde van het huis terug bij de erfenis wordt gevoegd. Als dan zou blijken dat de waarde van het huis (geherwaardeerd aan de waarde op de dag van het overlijden) meer bedraagt dan één derde van de aldus berekende som, zullen de ontvangers van de schenking de erfgenamen moeten vergoeden voor het verschil.
Besluit: behoudens dat het huis slechts een kleine waarde vertegenwoordigt tov de overblijvende erfenis, creeert men met de schenking een uiterst onzekere situatie voor de ontvangers van de schenking. Het valt niet uit te sluiten dat ze bij het overlijden van de schenker elk tot 1/3 van de geherwaardeerde waarde van het huis aan de wettige erfgenamen zullen moeten terugbetalen.