begrafeniskosten

swieber
Topic Starter

begrafeniskosten

#1 , 24 mei 2010 16:17

Eerst en vooral ben ik niet zeker of dit het juiste subforum is, maar het leek mij het beste, zodoende...

Vorig jaar is mijn zus haar schoonvader overleden. Omdat zowel zij en haar vriend als zijn broers onvermogend waren, hebben zij aan het plaatselijke OCMW de vraag gesteld of zij de begrafenis wilden bekostigen. Zij gingen akkoord, onder enkele voorwaarden: een beperkt aantal doodsbrieven en doodsprentjes, de goedkoopste urne, ed. Alles moest dus volgens hun regels en low cost. Achteraf stuurden ze wel de rekening door. Ik vind dit raar, aangezien zij de begrafenis volledig uit handen hebben genomen, zelfs over de teksten mochten de kinderen niet meer mee beslissen, dat was de consequentie van het door het OCMW te laten doen. Na enkele herinneringen en een weigering dieper in te gaan op onze argumenten (zoals het feit dat zij alles geregeld hebben) hebben ze nu een advocaat onder de arm genomen die dreigt er een rechtszaak van te maken als de rekening tegen vrijdag as niet vereffend is. Nu is mijn vraag: welke kans hebben wij ev voor de rechtbank?

Voor de volledigheid: alle kinderen hebben de erfenis geweigerd (Al weet ik dat een weigering van de erfenis de kinderen niet ontslaat van de begrafeniskosten)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mei 2010 21:00

Eerst en vooral ben ik niet zeker of dit het juiste subforum is, maar het leek mij het beste, zodoende...

Vorig jaar is mijn zus haar schoonvader overleden. Omdat zowel zij en haar vriend als zijn broers onvermogend waren, hebben zij aan het plaatselijke OCMW de vraag gesteld of zij de begrafenis wilden bekostigen. Zij gingen akkoord, onder enkele voorwaarden: een beperkt aantal doodsbrieven en doodsprentjes, de goedkoopste urne, ed. Alles moest dus volgens hun regels en low cost. Achteraf stuurden ze wel de rekening door. Ik vind dit raar, aangezien zij de begrafenis volledig uit handen hebben genomen, zelfs over de teksten mochten de kinderen niet meer mee beslissen, dat was de consequentie van het door het OCMW te laten doen. Na enkele herinneringen en een weigering dieper in te gaan op onze argumenten (zoals het feit dat zij alles geregeld hebben) hebben ze nu een advocaat onder de arm genomen die dreigt er een rechtszaak van te maken als de rekening tegen vrijdag as niet vereffend is. Nu is mijn vraag: welke kans hebben wij ev voor de rechtbank?

Voor de volledigheid: alle kinderen hebben de erfenis geweigerd (Al weet ik dat een weigering van de erfenis de kinderen niet ontslaat van de begrafeniskosten)
Volgens de wet moeten de kinderen de begrafeniskosten betalen, ook wanneer ze de erfenis hebben geweigerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

simonjo

#3 , 25 mei 2010 22:42

Ik wil nu niet racistisch doen, maar tenzij u bruin/van vreemde origine bent zal het OCMW dat geld komen halen bij betreffende personen.

Je kan je natuurlijk afvragen hoe je een onvermogende kei nog kan stropen...

Werken betreffende personen? steuntrekkend? leefloon? eventueel kan OCMW loonbeslag doen maar niet onbeperkt.

Tja het is niet meer geweest wat het was.

Reclame

j.demoor

#4 , 26 mei 2010 10:42

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...Art.100bis...§ 2. Onverminderd...kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn slechts afzien van het bepalen van...de terugvordering of het verhaal bedoeld in de artikelen 98, §§ 1 en 2...bij een individuele beslissing en om redenen van billijkheid die in de beslissing worden vermeld....”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

Het bekostigen van schoonvaders begrafenis door het OCMW belet niet dat dit OCMW toepassing maakt van voornoemd art.98.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

swieber
Topic Starter

#5 , 26 mei 2010 12:28

In ieder geval al bedankt voor het antwoord, maar heb ondertussen zelf ook dit gevonden (decreet van 16/01/2004):

Art. 14. Er wordt in een behoorlijke wijze voorzien in de lijkbezorging van behoeftigen, onverminderd de toepassing van artikel 15, § 1. De daaruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de gemeente van het Vlaams Gewest waar zij in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen- of wachtregister zijn ingeschreven.

Met bijhorende omzendbrief van 10/03/2006:

De kosten voor de behoorlijke wijze van lijkbezorging van behoeftigen komen ten laste van de gemeente van het Vlaams Gewest waar zij in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen- of wachtregister zijn ingeschreven. Als een behoeftige overlijdt, dan moet de gemeente, de stad of het OCMW zorgen voor de begrafenisritus. De gemeenschap neemt in dergelijke gevallen de begrafeniskosten op zich. Dit is het laatste wat men voor iemand kan doen, en dat moet dan ook op een kiese, respectvolle manier gebeuren.”

Heeft het OCMW dan nog steeds het recht deze som terug te eisen?

Vaoke

#6 , 26 mei 2010 16:25

Ja, een decreet is immers ondergeschikt aan een wet; maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het OCMW tot terugvordering zal overgaan.
Voor alle duidelijkheid.. mij is een geval bekend waarbij het OCMW - Antwerpen (na verwerping van de nalatenschap door het enig kind annex andere nog levende verwanten) toch nog een factuur verzonden, maar.. na te zijn herinnerd aan de verwerping van de nalatenschap.. niet langer hebben aangedrongen.
Was dat bij gebrek aan juridische kennis of na een interne beslissing, ik zou het niet weten?!

j.demoor

#7 , 27 mei 2010 10:25

Art.14. Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging 16 JANUARI 2004 staat de toepassing van art.98 OCMW-Wet niet in de weg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 27 mei 2010 18:11

Men moet correct interpreteren wat het OCMW beloofd heeft. Zie haar beslissingsbrief.

Het OCMW kan een begrafenis organiseren ten laste van de familie. De familie kan bepaalde wensen uiten en voorkeuren uitspreken. De factuur wordt aan de familie bezorgd.

Het OCMW kan een begrafenis organiseren en de kosten ten laste nemen. In dat geval wordt er een zgn. minimum-begrafenis geregeld. De factuur wordt gericht aan het OCMW. De erfgenamen moeten minstens de nalatenschap 'aanvaarden mits boedelbeschrijving ' of , zoals veel OCMW's vragen , weigeren. In dat geval kan het OCMW , komt er een tegoed boven , toch iets recupereren.

Indien , zoals gezegd het OCMW bereid was de kosten te dragen , is het niet normaal dat de familie de factuur ontvangt. Lees de beslissingsbrief nog een sna en ga gerust reclameren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”