langstlevende echtgenoot rechten

antoinne
Topic Starter

langstlevende echtgenoot rechten

#1 , 24 sep 2006 07:39

Hallo, mijn vrouw is een jaar geleden overleden door een verkeersongeval (we waren getrouw volgens het wettelijk stelsel). Ik heb 1 minderjarige dochter van 11. Ik zou graag verhuizen, maar mijn dochter heeft de volle eigendom van de helft van de woning en ik slechts het vruchtgebruik van die helft van het huis.

Kan ik haar deel mee investeren in een nieuw huis (als de waarde van het nieuwe huis gelijk of meer is aan de waarde van mijn huidige woning) ? Of kan ik mij enkel beroepen op mijn deel (de helft van de waarde van het huis : want dan zit ik vast en ga ik er financieel niet geraken ? :cry: Dit is trouwens ook nadelig voor mijn dochter.

Graag een waarheidsgetrouwe uitleg en geen gissingen aub.

Met dank, Antoinne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 25 sep 2006 11:34

Voor een defintief en juist antwoord - bij iemand die ook effectief verantwoordelijk kan gesteld worden vor zijn antwoord en dus zonder 'gissingen' - ga naar een notaris

is volledig gratis en kan u vlug een antwoord bieden.

Concreter:
uw dochter heeft 1/2de blote eigendom
u heeft 1/2de volle eigendom en 1/2de vruchtgebruik.

uw dochter is minderjarig: u heeft machtiging nodig van de vrederechter voor gelijk welke bezwarende handeling (oa verkopen) u stelt.

DUS
ga naar een notaris - is te delicaat en belangrijk, vnl gezien betrokkenheid minderjarige.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”