Kopen van ouderlijk huis na overlijden vader

caravagesk
Topic Starter

Kopen van ouderlijk huis na overlijden vader

#1 , 17 mei 2010 08:41

Onlangs overleed mijn vader. Mijn moeder, 72 jaar, woont nog in de gezinswoning, samen met mijn broer van 43. Hij is alleenstaand.
Als ik het goed begrijp, heeft mijn moeder nu 1/2 blote eigendom en volledig vruchtgebruik. Mijn broer en ikzelf hebben elk 1/4 blote
eigendom.
Mijn broer is van plan de rest van zijn leven in het ouderlijk huis te
blijven wonen.
Nu: is het voor hem voordelig om het huis nu al te verwerven? En hoe kan dit het best geregeld worden voor alle partijen?
Het huis is op ca. 175000 € geschat.

Kan mijn moeder haar 1/2 blote eigendom aan mijn broer schenken met behoud van vruchtgebruik?
Vervallen dan de successierechten?

Hoe moet dit dan geregeld worden met mezelf?

Moet ook de inboedel van het huis meegerekend worden?

Graag suggesties?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2010 17:44

Beste ,

moeder kan haar deel maar aan uw broer schenken mits uw akkoord. U kan dan ook nooit meer aanspraak maken op uw deel . Beter is volgende procedure. Uw broer koopt U en uw moeder uit. Uw moeder kan wel afstand doen van het vruchtgebruik op jullie helft , mits belofte van recht op bewoning. Hierdoor kan zij steeds blijven wonen.
Uw broer betaalt moeder voor haar helft : 87500 €. En hij betaalt U voor uw 1/4 blote eigendom. Hier wordt wel een andere , meer correcte verdeling genomen dan voor de successierechten. De waarde van het VG is , gezien de leeftijd van moeder , te begroten op ca. 37 %. U ontvangt dus 43750 x 63 % = zo'n 27.500 €.
Uw broer betaalt als deelgenoot van de onverdeeldheid slechts 1 % (ipv 10 %) aan registratierechten , wel op de totaliteit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caravagesk
Topic Starter

#3 , 17 mei 2010 20:05

Beste,

bedankt voor het antwoord. Iets begrijp ik niet. Mijn broer zou dus mijn moeder haar volledig deel betalen en mij maar een deel, want het vruchtgebruik gaat er af? Dus voor mijn broer is dit beduidend voordeliger? ALs het huis verkocht wordt aan een wildvreemde, krijg ik een groter deel? Of als mijn moeder overlijdt, gaat het vruchtgebruik er niet af?

Nog een vraagje: is het nu voordeliger dit te doen terwijl de moeder nog in leven is, of kan hij beter wachten tot hij haar deel erft?

Mvg

Reclame

wanton

#4 , 17 mei 2010 20:24

Voor U blijft het hetzelfde wie er koopt , U krijgt slechts een vergoeding van de blote eigendom , die 63 % van de volle eigendom betekent.

Hetgeen ik vermeld heb , is een mogelijke procedure op dit moment.
Maar het komt U en uw broer idd. beter uit te wachten tot na het overlijden van uw moeder. Dan ontvangt U , als hij koopt , gewoon de helft van de totale waarde. Misschien kan uw broer nu een kleine huur betalen. Best is toch afspraken te maken tussen U drie.

Zie ook mijn prive bericht!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 18 mei 2010 10:19

Uw successieAANGIFTE dient ALLES te vermelden wat vader naliet.

“Art.48.§ 2...In afwijking van het vorige lid wordt het tarief van het recht van successie...tussen echtgenoten...wat de onroerende goederen betreft, enkel toegepast op het netto-aandeel van de rechtverkrijgende echtgenoot ...in de andere goederen dan de woning die de erflater en zijn echtgenoot...tot gezinswoning diende op het ogenblik van het overlijden...”(W.Succ.= Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

SuccessieRECHTEN :
Moeder: (huis = 0) + [vruchtgebruik(art.21,VI W.Succ.) roerend goed = (220000 / 2) x 0,04 x 6 = 26400] = 26400
Rechten (art.48 W.Succ.) = (26400 x 0,03 = 792) - (Vermindering art.56 W.Succ. = 500 x [1-26400/50000] = 236) = 556

Zoon 1 = Zoon 2 :
Onroerend = [blote eigendom half huis / 2 = [175000 / 4 - (175000/4) x 0,04 x 6] = 33250
Roerend = [blote eigendom half roerend goed / 2 = (220000 / 4) - 26400/2] = 41800
Rechten = (33250 + 41800) x 0,03 = 2252.

Moeder kan haar 1/2 blote eigendom aan uw broer schenken met behoud van vruchtgebruik. Daardoor vervallen de successierechten niet. U kan over uw 1/4 blote eigendom vrij beschikken (=verkopen,schenken) of behouden. Ook de inboedel van het huis dient best daarin begrepen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 18 mei 2010 12:00

Moeder kan haar 1/2 blote eigendom aan uw broer schenken met behoud van vruchtgebruik.
Herinner U wat ik daarvan heb gezegd. Dit kan eigenlijk niet zonder uw akkoord , want dat zou neerkomen op een de facto onterving door uw moeder van Uzelf.
Toet-anch-Amon

fietsstuka

#7 , 05 nov 2010 22:21

moeder en een kind.
Wie krijgt geld en hoeveel
Kan kind geld eisen of alleen naakte eigendom
Moeder heeft vijftien jaar voor enige zoon van haar dochter moeten zorgen zonder enige vergoeding, kan men dat uit de erfenis vergoeden,

wanton

#8 , 06 nov 2010 15:28

Beste ,

u als kind kan nooit eisen dat uw deel in geld vergoed wordt. Uw moeder heeft vruchtgebruik op de helft van het huis dat u in blote eigendom heeft. Daar kan jij niets tegen doen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”