erfrecht

stella
Topic Starter
Berichten: 24
Locatie: antwerpen

erfrecht

#1 , 16 mei 2010 14:17

mijn vader (81 jaar)is reeds jaren hertrouwd ,zonder contract ,met een
vrouw met één dochter,ikzelf ben enige zoon.Mijn vader is 10 jaar ouder
dan zijn vrouw.Wat gebeurt er als mijn vader sterft en ( wat ik
vermoed,hij zegt langst leven langst gebruik)géén testament heeft
gemaakt?Ik heb géén goed ,zoniet helemaal géén, contact met zijn vrouw
,wel met mijn vader.Nu al gaat er veel richting dochter van de vrouw!Als
die vrouw sterft na mijn vader gaat dan alles naar haar dochter?Hoe pak ik
dit aan als het zo ver is?
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mei 2010 20:14

U bent de erfgenaam van uw vader. Wat er in zijn nalatenschap zit gaat voor de blote eigendom naar U , het vruchtgebruik gaat wel naar zijn vrouw. Wat zit er in zijn nalatenschap : zijn eigen goederen , die hij had voor dit huwelijk ; de helft van eventuele gemeenschappelijke goederen.
Vermits er geen gemeenschappelijke kinderen zijn , maar kinderen uit verschullende relaties, worden bij het eerste overlijden de verschillende vermogens terug samengesteld. Men gaat daar zeer ver in terug.
Via testament of huwelijkscontract kan uw vader wel bepalen dat U slechts het minimum bekomt : de helft van zijn nalatenschap. Maar daar heeft U recht op. Indien zo'n testament of contract iets anders zegt , kan U dat met succes aanvechten. Indien U kan bewijzen dat uw vader in de loop van de jaren schenkingen heeft gedaan aan deze vrouw en/of haar kind , worden die toch mee geteld in zijn nalatenschap en krijgt U daar compansatie voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”