erfenis weigeren

mijn profiel
Topic Starter
Berichten: 6

erfenis weigeren

#1 , 01 mei 2010 11:15

Ik ben één van de erfgenamen van huis en grond waarop tot op het ogenblik van overlijden een garage uitgebaat werd. Op eigen initiatief wordt momenteel een bodemonderzoek naar mogelijke vervuiling uitgevoerd, waarvan de resultaten slechts na een maand zullen beschikbaar zijn. Ondertussen moet ik wel de aangifte van de successierechten ondertekenen. Wat als achteraf blijkt dat de bodem gesaneerd moet worden, ik hiervoor als mede-eigenaar (niet: veroorzaker) voor de kosten moet opdraaien, en deze kosten groter zijn dan de erfenis? Kan ik achteraf nog deze erfenis weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 01 mei 2010 11:39

Het indienen van een aangifte in de nalatenschap belet niet dat U nadien nog de erfenis kunt weigeren. De aangifte is een fiscale daad; de weigering is een burgerlijke daad en het één staat los van het ander.

U kunt uitstel vragen aan de ontvanger om deze aangifte in te dienen (2 maand bvb.; altijd mits motivering).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2010 12:33

Het indienen van een aangifte in de nalatenschap belet niet dat U nadien nog de erfenis kunt weigeren. De aangifte is een fiscale daad; de weigering is een burgerlijke daad en het één staat los van het ander.
Ik zou hier toch voorzichtig mee zijn.

Hof van Beroep te Antwerpen 1e Kamer – 28 april 2008, Rechtskundig Weekblad 2009-10, 965
De door een partij ondertekende aangifte van nalatenschap
is te beschouwen als een buitengerechtelijke
bekentenis in de zin van art. 1354 B.W. Die buitengerechtelijke
bekentenis is een eenzijdige daad waaruit
een bewijs kan worden gehaald. Ze moet uitgaan van de
partij tegen wie ze wordt aangevoerd, maar moet niet
bestemd zijn om voor de tegenpartij als bewijs te dienen.
U kan ook de nalatenschap aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Reclame

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 mei 2010 13:26

In theorie heeft men 30 jaar de tijd om een erfenis te verwerpen , in de praktijk 5 maanden.

Indien men wettelijk erfgenaam is , moet binnen die termijn aangifte gedaan worden en de daaruit voortvloeiende successierechten betalen. Indien men daarna weigert - opletten voor onbewuste daad van aanvaarding- , moet men de betaalde rechten terugkrijgen , maar dat duurt .................
Daarom idd : aanvaarding onder boedelbeschrijving , zodat in principe binnen de 5 maanden er uitsluitsel is ( voor alle betrokkenen).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 01 mei 2010 19:12

Een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving is ... een aanvaarding. Burgerlijk betekent dat dat U nooit meer moet betalen dan wat U krijgt, maar fiscaal loopt U een groot risico. U kunt namelijk opdraaien voor de gevolgen van artikel 108 Wetboek Successierechten, dat van toepassing zou kunnen zijn als de overledene de laatste drie jaar van zijn leven geld bezeten heeft (erfenis, verkoop huis, levensverzekering, ...) dat er niet meer was bij zijn overlijden. Indien U dan niet kunt bewijzen waar het aan uitgegeven is, zult U de successierechten moeten betalen.

mijn profiel
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 02 mei 2010 07:21

Bedankt voor jullie reacties. Gezien de aangifte van de nalatenschap nu moet gebeuren, betekent dit dat de periode van 5 maanden na overlijden bijna verstreken is. Het betalen van successierechten is niet het probleem, wel dat een reële kans bestaat dat achteraf (resultaten bodemonderzoek nog niet beschikbaar + periode die ovam nodig heeft) het verdict valt dat de bodem moet gesaneerd worden, met als gevolg dat deze erfenis veel meer zou kosten dan ze opbrengt.
Ik ben leek op dit gebied en mijn vraag is op welke manier ik mij hiertegen kan beschermen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”