wat zijn mijn rechten als zoon?

bobby
Topic Starter

wat zijn mijn rechten als zoon?

#1 , 30 apr 2010 17:14

hallo,een 2tal jaar terug is mn vader overleden, ik heb hem echter nooit gekend maar toch ben ik zijn wettige erfgenaam.
Hij bezat samen een appartement met zijn vriendin.
Samen hadden ze een koopakte waarin stond dat de persoon die het eerst kwam te overlijden, zijn deel van het appartement schonk aan de overlevende partner.
Dus het deel van het appartement van mijn vader ging naar zijn vriendin.
Enkele maanden later is zij ook gestorven.
Het appartement is dus eigenlijk volledig voor haar kant van de familie, maar daar zij enkel maar verre familie had, willen zij het appartement niet omdat ze teveel succesierechten zouden moeten betalen. Wij hebben nu terug een brief ontvangen van stad omdat het een pand nu bijna 2 jaar leegstaat en ik vraag me af of ik geen stappen kan ondernemen om dit appartement op te eisen, aangezien de familie van de vriendin van mijn vader het appartement toch niet wenst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2010 17:50

Is dit geen onbeheerde nalatenschap --- ik dacht dat zoiets aan de staat verviel gezien geen erfgenamen of afzien van erfenis.
U hebt er niets meer mee te maken
De gemeente zal u aanschrijven gezien er een link tussen u en uw vader gekend is.
Was daar een notaris bezig met de erfenis- had uw vader nog andere te vererven goederen??

wanton

#3 , 30 apr 2010 19:30

Indien uw vader het huis gekocht heeft met 'tontine' ,(waarschijnlijk) , is het huis volledig eigendom geworden van zijn vriendin en kan U daar niets aan doen.
Indien uw vader en zijn vriendin die afspraak via testament hebben gemaakt , kan U , nu nog , een deel van het huis opeisen , minimum één vierde , tot de helft.
Wend u eerst tot het Kantoor van Registratie van de gemeente waar het huis ligt en vraag naar de gang van zaken.

Indien het huis van de familie van zijn vriendin is , dat ze zo vlug mogelijk het huis verkopen en de opbrengst die er toch is , verdelen.
U bent geen erfgenaam van die vriendin , het verwondert mij dus dat U bent verwittigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bobby
Topic Starter

#4 , 30 apr 2010 19:50

Het appartement is via een koopakte geregistreerd onder 'beding van aanwas' ten voordele van de langstlevende, alle andere goederen van mijn vader zijn via de notaris verdeeld.
maar aangezien ik na 2 jaar een schrijven krijg van de gemeente die zegt dat ik zakelijk gerechtigd ben en dat het nu al een lange tijd een leegstaand pand is, vroeg ik me af of ik nu wel of niet recht heb op het appartement.

bobby
Topic Starter

#5 , 02 mei 2010 08:53

zou het bij deze ook interresant zijn om er een advocaat bij te halen of zou het verloren moeite zijn?

wirwar

#6 , 02 mei 2010 09:18

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#7 , 02 mei 2010 10:22

Via een beding van aanwas of tontine kunnen idd de stiefkinderen onterfd worden. Hoe komt dat? Simpel gezegd : eigenlijk wordt overeen gekomen dat , bij overlijden van de eerste partner , de overlevende partner van bij de aankoop alleen eigenaar was. Die moet dan wel opnieuw registratierechten betalen.
Een beding van aanwas kan echter niet voor gehuwden onder een gemeenschapsstelsel. Het kan slechts voor goederen in onverdeeldheid.
Toet-anch-Amon

bobby
Topic Starter

#8 , 02 mei 2010 13:54

even herhalen ,mijn vader was bij een vriendin en hij is gestorven en kort daarna zij ook en zij had geen kinderen
mvg

wanton

#9 , 02 mei 2010 17:57

Volgens mij is dus de vriendin van uw vader eigenaar , na beding van aanwas , geworen van die woning. U erft niet van haar , alles gaat naar haar familie.
Het is dan ook verwonderlijk dat U aangemaand wordt. Doe navraag bij de gemeente en de Registratie & Domeinen. Misschien is de nalatenschap van die vriendin nog 'hangende'.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”