Erfenis van overleden oma

indesign
Topic Starter
Berichten: 3

Erfenis van overleden oma

#1 , 22 apr 2010 12:53

Hallo allen,

Dit is mijn eerste bezoek hier aan dit forum, naar aanleiding van het heengaan van mijn grootmoeder ben ik hier terecht gekomen.
Ik heb redelijk wat vragen hieromtrent.

De situatie:

Ik verloor op vrij jonge leeftijd mijn moeder, zij heeft nog 1 broer.
Ik zelf ben enig kind dwz. dat er momenteel dus 2 ergenamen zijn in rechte lijn.

De erfenis:

Normaal gezien zijn er 3 bouwgronden te verdelen tussen mij en de andere erfgenaam. Daar komen nog enkele landbouwgronden en akkers bij, maar over de grote en hoeveelheid kan ik hier niets over zeggen.

Enkele van die landbouwgronden liggen mooi gelegen tussen 2 huizen in. Indien het van mij zou afhangen, dan zou ik deze stukken willen behouden en de rest van de gronden willen verkopen. Ik zelf ben nog vrij jong en aangezien de bevolking steeds stijgt en grond steeds schaarser wordt zit er volgens mij een kans in, dat er binnen een termijn van een 10tal jaar een mogelijkheid is dat dit wordt omgezet in bouwgrond. De andere erfgenaam denkt daar anders over en wil aangezien dat hij in geld problemen zit, alle stukken landbouwgrond te verkopen.

Vraag 1:

Hoe zit het met de verdeling? Kan het zijn dat de betreffende stukken grond die ik wil houden, worden in 2 gedeeld tussen 2 erfgenamen, of worden deze gronden in volledige staat onder ons beide verdeeld?
Doe ik er goed aan een stuk landbouwgrond dat tussen 2 huizen ligt te houden of verkoop ik beter alles?

Ik heb niets of niemand waar ik iets kan aan vragen, ik ben wel van plan om contact op te nemen met de notaris, maar ik denk dat jullie mij ook wel een eind verder kunnen helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 apr 2010 13:08

Hallo allen,

Dit is mijn eerste bezoek hier aan dit forum, naar aanleiding van het heengaan van mijn grootmoeder ben ik hier terecht gekomen.
Ik heb redelijk wat vragen hieromtrent.

De situatie:

Ik verloor op vrij jonge leeftijd mijn moeder, zij heeft nog 1 broer.
Ik zelf ben enig kind dwz. dat er momenteel dus 2 ergenamen zijn in rechte lijn.

De erfenis:

Normaal gezien zijn er 3 bouwgronden te verdelen tussen mij en de andere erfgenaam. Daar komen nog enkele landbouwgronden en akkers bij, maar over de grote en hoeveelheid kan ik hier niets over zeggen.

Enkele van die landbouwgronden liggen mooi gelegen tussen 2 huizen in. Indien het van mij zou afhangen, dan zou ik deze stukken willen behouden en de rest van de gronden willen verkopen. Ik zelf ben nog vrij jong en aangezien de bevolking steeds stijgt en grond steeds schaarser wordt zit er volgens mij een kans in, dat er binnen een termijn van een 10tal jaar een mogelijkheid is dat dit wordt omgezet in bouwgrond. De andere erfgenaam denkt daar anders over en wil aangezien dat hij in geld problemen zit, alle stukken landbouwgrond te verkopen.

Vraag 1:

Hoe zit het met de verdeling? Kan het zijn dat de betreffende stukken grond die ik wil houden, worden in 2 gedeeld tussen 2 erfgenamen, of worden deze gronden in volledige staat onder ons beide verdeeld?
Doe ik er goed aan een stuk landbouwgrond dat tussen 2 huizen ligt te houden of verkoop ik beter alles?

Ik heb niets of niemand waar ik iets kan aan vragen, ik ben wel van plan om contact op te nemen met de notaris, maar ik denk dat jullie mij ook wel een eind verder kunnen helpen.
U erft alle onroerende goederen in overdeeldheid met de andere erfgenamen. Indien u een grond voor u alleen wil moet u achteraf de andere mede-eigenaars uitkopen.

Indien één van de andere erfgenamen uit onverdeeldheid wil treden en bijv. alles te koop stellen kunt u daar niet aan ontkomen. Indien het niet onderling geregeld kan worden kan die erfgenaam steeds via rechtbank een openbare verkoop eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

indesign
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 apr 2010 14:21

Dus als ik het goed lees dan kan ik het afkopen van hen.
Indien zei eisen alles te verkopen, dan kunnen ze de rechtbank inschakelen en niet op mijn vraag ingaan. Wordt nog een zware klus blijkbaar.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”