papa overleden

verloren
Topic Starter

papa overleden

#1 , 20 apr 2010 19:23

Beste,

Mijn papa is net overleden en ik zou graag wat meer te weten komen over mijn erfrechten.
Mijn papa is getrouwd met een nieuwe vrouw, onder het wettelijke stelsel m.a.w met gemeenschap van goederen, er is ook geen testament opgemaakt. Hij heeft samen met deze vrouw nog een zoon en een dochter. Samen hebben zij een eigen zaak, deze staat volledig op mijn papa s naam. Nu wordt mij gezegd dat ik op niets meer recht heb omdat zij getrouwd zijn. Klopt dit of heb ik evenveel recht als mijn halfbroer en halfzus? Wat gebeurd er wanneer mijn stiefmoeder komt te overlijden? Gaat dan alles naar mijn halfbroer en halfzus of heb ik ook evenveel recht op alles? Moet ik dan meer succesierechten betalen of niet? Wat met levensverzekeringen of pensioensparen?

Is er iemand die mij hierin raad kan geven? Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 apr 2010 19:37

Klopt dit of heb ik evenveel recht als mijn halfbroer en halfzus?

Aangezien er geen testament is hebt u exact dezelfde erfenisrechten jegens uw vader als uw halfbroer en halfzus. Ieder van u erft 1/3 van de bezittingen van jullie vader in blote eigendom. Zijn echtgenote erft het vruchtgebruik. Wanneer uw stiefmoeder overlijdt worden jullie volle eigenaar.

Van uw stiefmoeder kunt u - behoudens testament - niet erven. Uw halfbroer en halfzus wel aangezien het hun moeder is.

Op de waarde van de blote eigendom die u erft van uw vader moeten erfenisrechten worden betaald. Later bij overlijden van de stiefmoeder verwerft u de volle eigendom, maar u moet dan geen erfenisrechten meer betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

verloren
Topic Starter

#3 , 20 apr 2010 20:25

Geldt dit dan enkel over de eigendom. Hij gaat dit in de praktijk dan met de zaak. En het geld op de rekeningen.

Reclame

roharro

#4 , 20 apr 2010 20:58

Geldt dit dan enkel over de eigendom. Hij gaat dit in de praktijk dan met de zaak. En het geld op de rekeningen.
eigendom= onroerende eigendom + roerende eigendom

Kortom alles.
Hoe het verder moet met de zaak is moeilijk in te schatten. Hangt af van de aard van de zaak, kan ze worden voortgezet door erfgenamen, moet ze vereffend worden, verkocht, enz? Maar aangezien de zaak eigendom was van uw vader hebt u in ieder geval ook daarop dezelfde rechten als uw halfbroer en halfzus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 20 apr 2010 21:37

Voor de vererving van een bedrijf zijn er in Vlaanderen onder bepaalde voorwaarden vrijstellingen van successierechten. informeer bij uw notaris.
Voorwaarden : behoud tewerkstelling , voortzetting door erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”