Erfenis bij feitelijke scheiding

Ploepke
Topic Starter

Erfenis bij feitelijke scheiding

#1 , 13 apr 2010 21:48

Hallo iedereen. Ik had een vraagje: wat doen jullie in volgende situatie?

A en B zijn getrouwd, maar het gaat op een gegeven moment niet meer en ze gaan feitelijk gescheiden leven (niet meer dan dat, er is nooit een een procedure tot echtscheiding gestart, zelfs nog nooit een echtscheidingseis geweest). A en B hebben totaal geen contact meer met elkaar. B koop met C een huis ter waarde van €5 (ik weet het, belachelijk klein, maar 't is maar om een voorbeeld te geven :lol: ), dat betaald wordt door B maar op naam staat van B en C.
Als B sterft dan is het huis €8 waard. Nu de vraag: naar wie gaat dat huis?

Mijn theorie, maar geen idee of die klopt: A en B waren nog getrouwd dus ik zou het huis gewoon aan A geven... Maar wat doen we dan met de meerwaarde van dat huis?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2010 13:10

Bij overlijden van B , houdt C haar helft in het huis. De helft van B gaat voor de blote eigendom naar zijn erfgenamen ( kinderen , broers ,zussen) en het vruchtgebruik gaat naar A , die toch nog altijd de wettige echtgenote is.
Wat kan men doen?

Men kan zijn echtgenoot/ote onterven :
- na zes maand feitelijke scheiding ( bewezen via bevolkingsregister)
- voor de rechtbank (vrederechter of eerste aanleg) een afzonderlijke woonst vorderen
- het samenwonen natuurlijk niet hervatten
- een testament maken waarin de echtgenoot/ote wordt onterfd : 'Ik onterf mijn echtgenote volledig.Ik wens dat mijn nalatenschap toekomt aan ....'
Wel meegeven dat andere reservataire erfgenamen , vb. kinderen , niet kunnen onterfd worden. Zijn die er niet , kan alles aan de nieuwe vriend/vriendin worden overgelaten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wirwar

#3 , 14 apr 2010 16:27

Wanton, ik denk dat er tussen elk streepje een 'en' gezet moet worden.
Alle voorwaarden moeten voldaan zijn, feitelijke scheiding via bewijs van bevolkingsregister is NIET genoeg. Er moet een ontervend testament opgesteld worden en een vordering ingediend zijn van feitelijke scheiding.
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 14 apr 2010 18:19

Wirwar ,

u heeft gelijk , ja! De vier voorwaarden moeten allemaal vervuld zijn om een 'geldige' onterving te zijn.

Het tweede punt : een afzonderlijke woonst vorderen. Dit is eigenaardig , want meestal is dat reeds van toepassing. Toch moet dat 'gevorderd' worden. Dan is het Oké , er ook één krijgen hoeft niet.

Deze procedure is weinig bekend. Het komt regelmatig voor dat een koppel al jaren feitelijk gescheiden is , maar dat de partner het vruchtgebruik komt opeisen bij een overlijden. Zelfs heeft die dikwijls recht op de helft of toch een groot stuk van de aanwezige goederen en gelden. Dat is nu éénmaal de uitwerking van het wettelijk stelsel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”