Hallo,
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en de situatie schetsen.
Mijn vader (52) heeft een bouwgrond (en nog enkele zaken) geërfd van mijn grootouders. We zijn met 2 kinderen thuis beiden twintigers.
Nu heeft hij altijd gezegd dat een van zijn kinderen indien ze dat willen die bouwgrond kan krijgen (schenking).
Aangezien hij maar 1 bouwgrond heeft zal dus een van de kinderen dus geen bouwgrond krijgen of kunnen krijgen, de andere zal hoogstwaarschijnlijk geen compensatie ter waarde van de bouwgrond ontvangen (van mijn ouders).
Mijn vader heeft in een gesprek al eens laten vallen dat diegene die de bouwgrond wilt deze krijgt en dat dus de andere met lege handen achter blijft.
Hij heeft ook helemaal niks gezegd over dat bv mijn broer mij dan een bedrag moet betalen (de helft van de waarde) of omgekeerd. Tijdens het gesprek hing hij er blijkbaar van uit dat dit ook niet hoefde.
Voorts heeft de vriendin van mijn broer ook al eens een opmerking gemaakt hierop dat zij haar broer en haar zus bv het huis van haar ouders zou schenken en daar zelf niets van zou moeten hebben. Ik ben niet van dit principe en vind dat elk kind op evenveel recht heeft. Er zijn ook geen ruzies of dergelijke, dus ook geen redenen om het ene kind te begunstigen tegenover het andere.
Ik vraag mij af of het juridisch mogelijk is dat mijn vader de bouwgrond schenkt aan mijn broer en dat mijn broer dan mij niet de helft van de waarde van de grond moet betalen?