wie erft er wat ?

samcop
Topic Starter

wie erft er wat ?

#1 , 11 mar 2010 11:09

beste ,

eerst mijn situatie :

Ben getrouwd (nieuw samengesteld gezin ) onder scheiding van goederen .

Zelf heb ik 1 dochter licht mentaal gehandicapt .

Mijn vrouw heeft 3 kinderen . het huis waar we nu in wonen is van haar .

wat gebeurt er als ik kom te overlijden ?

Ik weet dat mijn dochter dan 1/2 erft .
Wat met de andere helft ?

Het is nl ook zo dat ik wil dat mijn dochter na mijn dood financiel niets tekort kom .

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 mar 2010 11:39

beste ,

eerst mijn situatie :

Ben getrouwd (nieuw samengesteld gezin ) onder scheiding van goederen .

Zelf heb ik 1 dochter licht mentaal gehandicapt Mijn vrouw heeft 3 kinderen . het huis waar we nu in wonen is van haar .

wat gebeurt er als ik kom te overlijden ?

Ik weet dat mijn dochter dan 1/2 erft ..NIET JUIST, ZIE HIERONDER

Wat met de andere helft ?

Het is nl ook zo dat ik wil dat mijn dochter na mijn dood financiel niets tekort kom .

mvg
Aangezien u gehuwd bent met scheiding van goederen zijn er geen gemeenschappelijke bezittingen. Indien u overlijdt erft uw dochter al uw bezittingen (100 %) in blote eigendom. Uw echtgenote erft levenslang vruchtgebruik. Uw dochter wordt eerst volle eigenaar na het overlijden van uw echtgenote.

Uw dochter erft niets van uw echtgenote. Haar bezittingen (o.a. het huis) zullen na haar overlijden overgaan naar haar drie eigen kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 11 mar 2010 12:14

Sam ,
bespreek het volgende eens met uw echtgenote.

Maak gebruik van de wet-Valkeniers. Deze zegt dat wanneer (één van ) de partners in een huwelijk kinderen hebben uit een vorige relatie , zij kunnen overeen komen dat het vruchtgebruik voor de langstlevende beperkt blijft ( en ook verplicht ) tot de gezinswoning.
U kan dus het zo regelen dat bij uw overlijden uw nalatenschap in volle eigendom bij uw dochter komt , zonder vruchtgebruik voor uw echtgenote. Uw dochter kan dus direct beschikken over uw erfenis.
Dit moet wel via een notariële akte beschreven worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

samcop
Topic Starter

#4 , 15 mar 2010 12:25

bedankt alvast voor de reactie .
maar is het niet zo dat als er maar 1 erfgename die dan maar de helft krijgt en de andere helft een soort " beschikbaar deel " is ?

mvg

roharro

#5 , 15 mar 2010 12:33

bedankt alvast voor de reactie .
maar is het niet zo dat als er maar 1 erfgename die dan maar de helft krijgt en de andere helft een soort " beschikbaar deel " is ?

mvg
Ingeval van één reservatoire erfgenaam (bijv. kind) kan men bij testament de helft nalaten aan iemand anders. Maar dan moet men wel een testament in die zin opstellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”