Erfenis eerst zoon dood dan oma met testament

Maaikekat
Topic Starter

Erfenis eerst zoon dood dan oma met testament

#1 , 02 mar 2010 20:45

Oma heeft een zoon (die 2 kinderen heeft ) en een dochter (die 2 kinderen heeft)
Haar zoon sterft.
Kort daarna sterft ze zelf met een testament waarin staat...

Daarin geeft ze 5/10 aan haar dochter
1/10 aan een kind van haar dochter
1/10 aan een kind van haar dochter
1/10 aan een kind van haar zoon
0.2/10 aan een kind van haar zoon

en de rest 1,8/10 aan de ex van haar zoon

Kan dit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mar 2010 00:22

De kinderen van de zoon kunnen bezwaar doen tekenen tegen deze verdeling. Zij zijn wettelijke en reservataire erfgenamen die in de plaats komen van hun vader. Zij moeten dus samen krijgen wat hun vader minstens zou gekregen hebben en dat is 1/3 van het totaal.
Dus elk van de kinderen heeft recht op 1/6 van de erfenis. De anderen , ook de dochter , moeten afgeven tot zij dat hebben. De dochter is ook maar zeker van 1/3 , de rest kan verminderd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maaikekat
Topic Starter

#3 , 04 mar 2010 12:36

hoeveel registratierechten moeten we dan daar op betalen?

Reclame

wanton

#4 , 04 mar 2010 17:45

De successierechten die jullie , als kleinkind , moeten betalen , vallen nogal mee. Jullie behoren tot de 'rechte lijn.'
Op de eerste schijf van 50.000 € is dat 3 % . Dan is het 9 % voor de schijf tot 250.000 €.
Het wordt , per erfgenaam , apart berekend voor roerende en onroerende goederen.
Hetgeen je moeder (?) moet betalen , de ex van de zoon , ligt veel hoger. Die behoort tot de categorie 'vreemden' en daar bedraagt het tarief 45 % op de eerste schijf van 75.000 € , zonder splitsing RG/OG. Daarboven is het 55 %.
Toet-anch-Amon

Maaikekat
Topic Starter

#5 , 09 mar 2010 11:54

worden wij dan automatisch gecontacteerd als erfgenaam of moeten wij daar zelf iets voor doen?

wolf2

#6 , 09 mar 2010 17:42

"worden wij dan automatisch gecontacteerd als erfgenaam"

Nee. Het kan dat het Registratiekantoor U zal aanschrijven. En eventueel is iemand aangesteld door een andere erfgenaam en zal die U aanschrijven.

"of moeten wij daar zelf iets voor doen?"

In elk geval moet elke erfgenaam er voor zorgen dat ZIJN aangifte binnen is binnen de 5 maand; elk voor zijn deel. Het is niet verboden dat meerdere erfgenamen samen een aangifte indienen.
Laattijdige aangifte leidt tot een boete en laattijdige betaling tot nalatigheidsinteresten.

Maaikekat
Topic Starter

#7 , 13 mar 2010 20:49

ondertussen is mijn grootmoeder ook 4 dagen na mijn vader overleden. moet ik dan nu actie ondernemen om een erfenis te bekomen?

Creatief

#8 , 13 mar 2010 23:42

Als ik in je plaats was, zou ik een goede notaris zoeken.
Het zijn twee overlijdens, die zeer kort op elkaar volgen. De notaris kan eventueel ook de aangifte van de SRR doen.

Aangezien je grootmoeder een testamens heeft gemaakt, waarin ze haar bezittingen (vermoedelijk) onredelijk heeft verdeeld, is het zelfs aan te raden om van jouw kant een notaris aan te stellen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 mar 2010 23:49

ondertussen is mijn grootmoeder ook 4 dagen na mijn vader overleden. moet ik dan nu actie ondernemen om een erfenis te bekomen?
U zal samen met de andere erfgenamen moeten nagaan wat u erfdeel is.
Mogelijkerwijze wordt er een notaris aangesteld door de andere erfgenamen, in welk geval die u zal contacteren.

Voor de erfenis van uw grootmoeder neemt u, samen met eventuele broers en/of zusters, de plaats in van uw vader. Jullie erven dus datgene wat uw vader zou geerfd hebben indien hij zijn moeder zou overleefd hebben. Eventueel te vermeerderen met wat u rechtsreeks van haar zou erven ingevolge testament.

Wat u van uw vader erft hangt ervan of hij gehuwd was op het ogenblik van overlijden en van het type huwelijkskontrakt (of het ontbreken ervan), ook van al of niet bestaan van een testament e.d.

U bent alleszins verplicht om aangifte te doen van uw erfdeel binnen een termijn van 5 maanden. Zoniet krijgt u een boete.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#10 , 14 mar 2010 14:33

Uit uw eerdere mededelingen versta ik dat uw vader niet meer getrouwd was. In eerste instantie erft U dus de helft van de nalatenschap van uw vader in volle eigendom , zijn ex bekomt in principe niets ( tenzij via testament als moeder van zijn kinderen).

Daarna erft u van uw groomoeder , als plaatsvervanger van uw vader ( zie mijn eerste bericht). Om één en ander correct te laten verlopen , contacteert U best idd. een eigen notaris.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”