Is er geen afwijking mogelijk om vader te onterven?

carchapet
Topic Starter

Is er geen afwijking mogelijk om vader te onterven?

#1 , 02 mar 2010 15:22

Ik las hier al op een topic dat je je eigen vader niet kunt onterven.
Maar wat als die vader zijn onderhoudsplicht niet nagekomen is (niet betalen van alimentatie)?

Mijn dochter (nu 25 jr) heeft zich te pletter gewerkt om een spaarboekje op te bouwen en als ze eventueel zou komen te overlijden zou haar vader daar dan z'n deel moeten van hebben? Wansmakelijk en oneerlijk!

Hoe kan ze dit omzeilen? Ze heeft nog 1 broer en mij als moeder.

dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 mar 2010 16:24

Er bestaan verzekeringspaketten waar de dochter haar spaargeld in kan onderbrengen en waarop ze een beneficant bij overlijden dient te benoemen. Dit kan haar spaargeld uit de erfenis houden. Als u goed zoekt vindt in die reeks van producten eveneens verzekeringsprodukten die haar toelaten de gestorte bedragen binnen drie jaar terug kostenvrij uit de verzekering te halen.

Bij C****A zijn er twee van dergelijke produkten in het tak 21 gamma, eentje met een vaste rentevoet van 2% en een jaarlijks te bepalen bonus en eentje met geen vaste rentevoet maar een jaarlijks te bepalen bonus. Beide hebben zelfs in de periode 2008-2009 mooie resultaten neergelegd.

Neen ik ben niet in dienst bij de bank in kwestie maar maak wel gebruik van hun diensten om exact dezelfde reden.

wanton

#3 , 02 mar 2010 17:29

Mag ik jullie erop wijzen dat door het arrest van één of ander hoger Gerechtshof in juni 2008 dergelijke verzekeringsprodukten wel in de massa van de nalatenschap opgenomen worden , en niet meer als verzekering gecatalogeerd staan.
Zij tellen mee in de fictieve massa waarop de reserve berekend wordt , ongeacht de aanduiding van een begunstigde. Zo'n produkten worden gewoon als belegging gezien.

Indien de inleg in dergelijke produkten zeer hoog is , is de reserve ( voor vader ) toch van toepassing.

De beste manier dat vader niet van haar kan erven , is dat uw dochter zo snel mogelijk zelf een nakomeling heeft. Die schakelt haar vader uit als erfgenaam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Vandebos

#4 , 02 mar 2010 17:37

dan maar hopen dat deze avond en volgende week mijn vlucht niet crasht zodat ik nog maar eens op zoek kan naar een nieuw produkt...

Wanton zou je me dat vonnis eens kunnen doorsturen?

Bedankt.

carchapet
Topic Starter

#5 , 02 mar 2010 18:55

Maar ik heb eens ergens gelezen dat je als kunt bewijzen dat je vader nalatig was met zijn alimentatie je zelfs niet moet tussenkomen als ie ooit behoeftig wordt of moet opgenomen worden e.d. meer.

Zou dit dan ivm erfenis ook niet gelden?

Creatief

#6 , 02 mar 2010 20:21

Maar ik heb eens ergens gelezen dat je als kunt bewijzen dat je vader nalatig was met zijn alimentatie je zelfs niet moet tussenkomen als ie ooit behoeftig wordt of moet opgenomen worden e.d. meer.

Zou dit dan ivm erfenis ook niet gelden?
Staat dit feit niet los van de nalatenschap?

carchapet
Topic Starter

#7 , 02 mar 2010 20:45

inderdaad heeft dit niks met een erfenis te maken maar ik vind het gewoonweg allemaal zo oneerlijk.
De kinderen hebben nooit zeeklassen, winterklassen en dergelijke meegemaakt omdat het allemaal te duur was.
Integendeel, in de vakanties maar werken om toch iets te hebben en dan zouden ze hun duurverdiende centjes nog kunnen kwijtgeraken aan een vader die niet eens aan zijn plichten voldeed.
Zelfs met een gerechtelijk bevel bekwamen we niks omdat hij dan eens werkte, dan weer niet, dan ocmw.... En de deurwaarder zoekt niet zelf iedere keer zelf op waar hij werkt of wat hij doet.
En van mijn pro deo advokaat moet ik ook al niet veel verwachten.

Creatief

#8 , 02 mar 2010 21:42

dan maar hopen dat deze avond en volgende week mijn vlucht niet crasht zodat ik nog maar eens op zoek kan naar een nieuw produkt...

Wanton zou je me dat vonnis eens kunnen doorsturen?

Bedankt.
@ Vandebos

Uit onderstaande site kan je het een en het ander leren.

http://www.polis23.net/nl/NL/node/19

wanton

#9 , 03 mar 2010 00:24

Beste ,

uw situatie is mogelijk reden dat u geen onderhoud moet betalen als uw vader ooit in een rusthuis terecht komt.
Dat is echter geen reden dat hij eventueel niet zou erven van U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

s21

#10 , 03 mar 2010 16:08

Zie: privé-bericht ! :wink:

wolf2

#11 , 03 mar 2010 19:45

Hoe kan ze dit omzeilen?

Door moeder te worden.
Door te trouwen.
Door te kopen met beding van aanwas in volle eigendom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”