Schenking

mrgt
Topic Starter

Schenking

#1 , 21 feb 2010 15:32

Daar ik niet meer lang te leven heb wil ik één van mijn dochters bevoordelen door een gift te doen aan haar man, zodat deze dit dan later aan haar kan geven. Is dit mogelijk en vooral wettig ? Ik wil niet dat de andere erfgenamen dit van haar kunnen afpekken. Ik weet dat ik dit niet rechtstreeks aan haar kan doen, vermits ik binnen de drie jaar zal overlijden. Het gaat ook gaan om een deel van de opbrengst van mijn woning. Ik wil dit zo graag doen voor haar omdat ze me altijd door dik en dun gesteund heeft maar de tijd laat me niet meer toe om dit via de officiele wegen te laten gaan.
Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2010 19:38

Daar ik niet meer lang te leven heb wil ik één van mijn dochters bevoordelen door een gift te doen aan haar man, zodat deze dit dan later aan haar kan geven. Is dit mogelijk en vooral wettig ? Ik wil niet dat de andere erfgenamen dit van haar kunnen afpekken. Ik weet dat ik dit niet rechtstreeks aan haar kan doen, vermits ik binnen de drie jaar zal overlijden. Het gaat ook gaan om een deel van de opbrengst van mijn woning. Ik wil dit zo graag doen voor haar omdat ze me altijd door dik en dun gesteund heeft maar de tijd laat me niet meer toe om dit via de officiele wegen te laten gaan.
Alvast bedankt voor de reacties.
Wat u aan én dochter meer kunt geven hangt af van het aantal kinderen at u hebt. Bijv. 2 kinderen: u kunt één derde mer geven aan één king; drie kinderen: één vierde, en zo verder.

Waarom schenken aan de echtgenoot van uw dochter? U kunt beter rechtstreeks aan haar schenken. Indien men geld schenkt en men overlijdt binnen de drie jaar dan moet de begiftigde daar erfenisrechten op betalen. Uw schoonzoon is een vreemde voor u; hij zal het hoogste tarief moeten betalen. Indien u schenkt aan dochter en 3 percent registratierechten betaalt opbedrag schenking dan moet er bij de erfenis NIETS meer worden betaald. In uw geval lijkt me dat de beste oplossing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 21 feb 2010 20:38

Zie je berichtenbus op dit forum.

Reclame

wanton

#4 , 22 feb 2010 14:56

Beste ,

u heeft uw woning verkocht en wil een deel schenken - via handgift - aan uw schoonzoon. Niet doen , want de opbrengst van uw woning wordt steeds volledig belast qua successierechten als U binnen de drie jaar overlijdt. Uw erfgenamen moeten dan successierechten betalen op iets dat ze niet gekregen hebben. De andere erfgenamen kunnen zelfs bezwaar indienen tegen zo'n schenking.

U kan wel via testament vrij beschikken over een deel van uw nalatenschap. Hetgeen gelijk moet verdeeld worden onder uw erfgenamen wordt bepaald volgens de formule : n / n + 1

waarbij n het aantal kinderen is , max. 3.

U kan dus 1/3 of 1/4 van uw kapitaal vrij verdelen.
Maak dus een testament , waarbij U die dochter het extra deel laat toekomen.
Indien u overlijdt binnen de drie jaar , moet uw schoonzoon successierechten betalen als vreemde : 45/55/65 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”