Daar ik niet meer lang te leven heb wil ik één van mijn dochters bevoordelen door een gift te doen aan haar man, zodat deze dit dan later aan haar kan geven. Is dit mogelijk en vooral wettig ? Ik wil niet dat de andere erfgenamen dit van haar kunnen afpekken. Ik weet dat ik dit niet rechtstreeks aan haar kan doen, vermits ik binnen de drie jaar zal overlijden. Het gaat ook gaan om een deel van de opbrengst van mijn woning. Ik wil dit zo graag doen voor haar omdat ze me altijd door dik en dun gesteund heeft maar de tijd laat me niet meer toe om dit via de officiele wegen te laten gaan.
Alvast bedankt voor de reacties.
Wat u aan én dochter meer kunt geven hangt af van het aantal kinderen at u hebt. Bijv. 2 kinderen: u kunt één derde mer geven aan één king; drie kinderen: één vierde, en zo verder.
Waarom schenken aan de echtgenoot van uw dochter? U kunt beter rechtstreeks aan haar schenken. Indien men geld schenkt en men overlijdt binnen de drie jaar dan moet de begiftigde daar erfenisrechten op betalen. Uw schoonzoon is een vreemde voor u; hij zal het hoogste tarief moeten betalen. Indien u schenkt aan dochter en 3 percent registratierechten betaalt opbedrag schenking dan moet er bij de erfenis NIETS meer worden betaald. In uw geval lijkt me dat de beste oplossing.