verwerpen nalatenschap minderjarig kind

ernie147
Topic Starter

verwerpen nalatenschap minderjarig kind

#1 , 15 feb 2010 23:17

Daar ik veel verschillende info krijg had ik graag jullie advies.
Mijn 35 jarige zoon overleed tengevolge van verkeersongeluk, hij bewoonde een huurhuis en woonde alleen. Hij had echter veel schulden.
Ik als moeder heb bij de rechtbank van eerste aanleg de erfenis verworpen als ook zijn vader (gescheiden) en zijn stiefbroer.
Mijn zoon had een zoontje bij een vriendin (7 jaar) welke hij erkend had .
Zij woonden nooit samen.
Bij de notaris kwamen we te weten dat het kind de erfgenaam is maar dat de moeder alles zal moeten afwerken via vrederechter voor verwerping.
Op de griffie van het vredegerecht word ze door gestuurd naar het justitiehuis, en zo van kastje naar de muur gestuurd. Zij zo zelf alle schulden moet aantonen of kennen ,maar dit is niet zo evident daar zijn papierwinkel een puinhoop is en hij jaren in Nederland woonde.Laatste 7 maanden woonde hij terug in België.
We willen niet dat het kind met de schulden overspoeld zal worden.
De begrafenis hebben wij als ouders afgewerkt.
En wat moet er met het huurhuis en de inboedel gebeuren? Moeten de kosten blijven oplopen?
Er is ook een levensverzekering met het kind als begunstigde (naam is vermeld als begunstigde).
Mag de moeder dit aanvaarden ? Volgens de verzekeringsmakelaar wel, zonder invloed op de eventuele verwerping.
Graag jullie advies op dit omvangrijke vraagstuk, waar we niet goed een uitkomst van zien. Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 feb 2010 14:12

Wanneer een minderjarig kind erfgenaam is van een overleden persoon , wordt door de vrederechter een notaris aangesteld ( men kan die meestal zelf kiezen) om een inboedel ( tegoeden en schulden) op te maken van de nalatenschap. Verwerpen kan men eigenlijk niet , maar men moet zeker al niet eigen middelen aanwenden. Men erft niets , indien de schulden te groot zijn.
Wat hier wel een probleem kan zijn , is dat de overledene slechts 7 maanden terug in het land woonde.
Wanneer men een nalatenschap verwerpt of na boedelbeschrijving niets zou erven , kan men toch de begunstigde zijn van een levensverzekering. Omdat dit een contract was met de verzekeringsmaatschappij.

Neem contact met een notaris , om één en ander bij de vrederechter , ook ivm. het huis , geregeld te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ernie147
Topic Starter

#3 , 17 feb 2010 00:11

Daar we na de notaris en vredegerecht door verwezen waren naar het justitiehuis voor informatie en te volgen stappen is hier het vervolg.
1; de moeder van het kind moet zich laten aanstellen als uitvoerder voor het minderjarig kind de erfgenaam. Dit via het vredegerecht.
2; daarna moeten bij alle instanties waar er kunnen schulden zijn van mijn zoon zoals belastingen in Nederland en België de welke we nu reeds weten
documenten opgevraagd worden met de vermelding van de schulden.
Hij had ook reeds jaren loonbeslag via deze weg en zijn bank moeten we zoveel mogelijk schuldeisers zien te vinden.
3; het huurhuis staat voor 3 maanden geblokkeerd als ook de inboedel
4; de levensverzekering valt onder een soort spaar produkt en mag niet aanvaard worden.
Dit zijn na nogmaals info bij vredegerecht de stappen die de moeder moet volgen.
Dit zal nog een lange moeilijke weg worden, zonder deze documenten van schulden kan de vrederechter geen oordeel doen over de omvang van zijn schulden en zodoende geen verwerping doen na 3 maanden (want er is geen actief enkel schulden alleen al bij belastingen Ned. en Bel. +/- 25000€)

Reclame

j.demoor

#4 , 17 feb 2010 10:45

“Art.378.§ 1. Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°, 8°, 9° en 11° tot 14° bepaalde handelingen te verrichten waarvoor de voogd bijzondere machtiging van de vrederechter moet verkrijgen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.410 § 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om : 5° een nalatenschap...te verwerpen of te aanvaarden,wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(B.W.).

“Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...Bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving wegens onbekwaamheid van de erfgenaam, worden dezelfde vormen in acht genomen door de zorg van de vader en de moeder...De vrederechter ziet toe op de inachtneming van deze vormen...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 17 feb 2010 12:27

4; de levensverzekering valt onder een soort spaar produkt en mag niet aanvaard worden.

Inderdaad, indien die verzekering een belegging is tak-21 of 23 , valt de opbrengst gewoon in de nalatenschap en kan aangewend worden om de schulden te betalen.
Een klassieke levensverzekering echter valt buiten de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”