Uitkopen erfenis

pieraerd
Topic Starter

Uitkopen erfenis

#1 , 08 feb 2010 03:25

Mijn stiefvader wil mij uitkopen uit de erfenis (huis) van mij moeder.
Hij is er 48. Zij hadden een schuldsaldoverzekering van 50-50.
De successiegelden zijn destijds betaald door ons.
En volgens hem zou er nu nog een openstaande schuld op het huis staan (lening).
1)Wordt deze nu voor mij in vermindering gebracht op het totaal bedrag op de waarde van het huis? Vermits op moeders deel toch lasten zijn betaald.
2)Hoeveel bedraagt het percentage voor een 48jarige?
3)Wordt ik hier nadien nog eens op belast?
4)Hoe wordt het uiteindelijk berekend?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 feb 2010 11:06

Ik ga ervan uit dat u enig kind bent en dat het huis van uw moeder behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen,zodat zij bij vaders overlijden volle eigenaar bleef van haar helft en het vruchtgebruik erfde op vaders helft,waarvan u de blote eigendom erfde.

Bij moeders overlijden gold : Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek). Dit geldt ook voor de tweede langstlevende echtgenoot. U erft dan ook de blote eigendom van moeders helft,waarop u belast wordt.

Op de waarde van het huis dienen de schulden in mindering gebracht,in de veronderstelling dat alleen het huis werd nagelaten.

De waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van de leeftijd en het geslacht van de vruchtgebruiker. Het kan onder meer berekend worden volgens de tabellen Ledoux = http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf
Voor een 50-jarige man aan 3% is de waarde van het vruchtgebruik = 55,15 % volle eigendom.

Volgens art.21 Wetboek Successierechten is het vruchtgebruik = volle eigendom x 4% x 14 (vruchtgebruiker tussen 40 en 50 jaar) = 56% volle eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pieraerd
Topic Starter

#3 , 12 feb 2010 16:38

Wij zijn met 2 kinderen en de dood van moeder dateerd van 6 jaar geleden.
Nu wil onze stiefvader ons uitkopen.
Maar hij zou nog een lening op het huis hebben lopen.
Mijn broer en ik hebben toen successierechten betaald op ons deel van het huis (dus eigenlijk was moedersdeel van de lening toen toch vereffend?
En nu vertelt hij dat van het totaal bedrag van het huis die lening van hem nog eens afgaat??
Wat ik eigenlijk raar zou vinden, vermits mijn broer en ik successierechten betaald hebben op ons volledig deel.
En komt nadien de belasting nogmaals aankloppen?

mvg,
PIERAERD Günter

Reclame

j.demoor

#4 , 13 feb 2010 10:58

Ik bevestig : ‘Op de waarde van het huis dienen de schulden in mindering gebracht’.Dit geldt zowel ten aanzien van de successierechten als ten aanzien van uw erfrecht.

Vraag uw stiefvader het bewijs van het schuldsaldo van zijn huwelijksgemeenschap ten tijde van moeders overlijden en breng dit in mindering van de waarde van het huis.

Vraag kopie van moeders successieaangifte,die u ongetwijfeld mede ondertekende. De schulden ten tijde van het overlijden dienden hierop aangegeven(art.42,VIII,Wetboek Successierechten=W.Succ).

Indien voornoemde schulden niet werden aangegeven dan is teruggave van gekweten rechten enkel mogelijk in de gevallen van art.134 en 135 W.Succ. waaraan hier niet voldaan lijkt.

Is de niet-aangifte te wijten aan het verzwijgen van uw stiefvader dan kan u de door u teveel-betaalde rechten op hem verhalen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”