1 jaar na overlijden gecontacteerd

hannah
Topic Starter

1 jaar na overlijden gecontacteerd

#1 , 31 jan 2010 21:21

Beste,

De enige erfgenaam werd een jaar na het overlijden van zijn moeder gecontacteerd door het kadaster. Er was sinds jaren geen contact meer tussen erfgenaam en diens moeder.

Nu blijkt dat de erfgenaam 7 % successierechten zal moeten betalen en een boete, omdat deze te laat is met betaling. Maar gezien deze niet vroeger op de hoogte is gebracht van het overlijden, kon er uiteraard ook niks eerder betaald worden.

Weet iemand wat te doen in deze situatie? En hoe en bij wie je het bovenstaande kan betwisten?

Vriendelijke dank,

Hannah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 jan 2010 21:28

Beste,

De enige erfgenaam werd een jaar na het overlijden van zijn moeder gecontacteerd door het kadaster. Er was sinds jaren geen contact meer tussen erfgenaam en diens moeder.

Nu blijkt dat de erfgenaam 7 % successierechten zal moeten betalen en een boete, omdat deze te laat is met betaling. Maar gezien deze niet vroeger op de hoogte is gebracht van het overlijden, kon er uiteraard ook niks eerder betaald worden.

Weet iemand wat te doen in deze situatie? En hoe en bij wie je het bovenstaande kan betwisten?

Vriendelijke dank,

Hannah
Er is geen verplichting van het bevoegde bestuur om u op de hoogte te brengen van een overlijden. Ik vrees dat de boete betaald zal moeten worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2

#3 , 01 feb 2010 18:40

Ik vermoed dat U bedoelt:
- 7% nalatigheidsinteresten wegens de laattijdige betaling
- en een boete wegens de laattijdige aangifte
(- en gecontacteerd werd door de Registratie).

De erfgenaam is anderzijds ook al een jaar geleden erfgenaam geworden: daar is geen aangifte voor nodig. Dat wil zeggen dat hij ok de interesten ontvangt die de kapitalen gedurende dat jaar hebben opgebracht. Helaas loopt de wettelijke interest (7%) achter en zal er geen 7% opbrengst geweest zijn.

U kunt voor beide zaken een bezwaar indienen bij de Gewestelijk Directeur van de Registratie bevoegd voor het kantoor waar U moet betalen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2010 18:47

de enig erfgenaam --- overlijden moeder...
Hoe en door wie is uw moeder dan begraven?
Normaal zal bij geen begrafenis de gemeente / ocmw de familie in kennis stellen desnoods via politie en parket afdwingen om tussen te komen.

Quid dat vrederechter u als erfgenaam bij een opengevallen erfenis zal aanschrijven.
Maar normaliter zal de gemeente hebben nagegaan dat u nabestaande was en u in kennis hebben gesteld.
Gebeurd frekwent en daarna zeggen de mensen dat ze van niets wisten ... tja en dan heb je problemen blijkbaar.

hannah
Topic Starter

#5 , 01 feb 2010 18:55

Aan Wolf 2
Hartelijk dank voor uw reactie! Hier zijn we daadwerkelijk iets mee! Groeten Hannah

Aan Franciscus,
OCMW heeft blijkbaar de begrafenis geregeld. Geen enkel instantie heeft ons hiervan op de hoogte gebracht.

Franciscus

#6 , 02 feb 2010 17:42

Dan zou het ook kunnen zijn dat de overledene uitdrukkelijk gevraagd heeft om niemand in kennis te stellen.
Maar dat wil ook zeggen dat het ocmw als 'beheerder' de familie niet heeft verwittigd voor de nalatenschap. Of misschien wel bepaalde familieleden.

Normaal zal dan toch de gemeente in gang moeten schieten bij GEEN familie maar bij WEL een verwittiging doen ze verder niets

Bij GEEN is het zo wie zo politie & vrederechter van de woonplaats overledene ( opengevallen erfenis).

Dat wil dus zeggen dat er totaal geen band meer was tussen kind en ouder.

Nu zal u moeten bewijzen tgo de belastingen dat er totaal geen contact meer was en dat u evenmin enig bericht hebt gekregen.
Tip gezien je niet woont waar overledene woonde - ik vermoed dat toch kan je vb bij de sociale dienst ocmw eens gaan horen hoe je in zo'n geval de zaak moet verder regelen - of vb kan ook sociaal infopunt of indien je een notaris kent - daar wat raad aan vragen.
Mogelijk kan deze mits ene kleine vergoeding een brief schrijven.

Niet vergeten bij de rechtbank eerste aanleg afstand te doen van de erfenis - maar daar weet ik niet of dat nu nog kan daar heb je een expert voor nodig.

roharro

#7 , 02 feb 2010 18:15

Niet vergeten bij de rechtbank eerste aanleg afstand te doen van de erfenis - maar daar weet ik niet of dat nu nog kan daar heb je een expert voor nodig.

No problem. 30 (dertig) jaar tijd om te verwerpen. Maar je mag dan wel niets van de erfenis in ontvangst hebben genomen.

Franciscus

#8 , 02 feb 2010 18:29

- Was omdat belastingen al een claim hebben gelegd ... dat ik niet zeker meer ben.

wanton

#9 , 02 feb 2010 18:37

Er staat in het burgerlijk wetboek nergens een termijn die men heeft voor verwerping.
Reken in de praktijk op slechts ongeveer drie maanden na het openvallen van de erfenis , di. het overlijden van de erflater.
De ontvanger van Registratie zal geen dertig jaar wachten alvorens hij de successierechten wenst te innen. Eventuele schuldeisers van degene die zou verwerpen kunnen ook in zijn plaats optreden.
We zitten nog altijd met een termijn van 5 maanden voor een aangifte nalatenschap en dan nog 2 maanden voor de betaling van de successierechten.
Iemand die na 5 maanden niet verworpen heeft wordt verondersteld te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#10 , 02 feb 2010 19:55

Ik vermeldde "30 jaar" als periode voor verwerping want dat is wat ik dacht ooit geleerd te hebben in een ver studentenleven. Maar ik weet niet meer hoe men tot die, inderdaad wat theoretische, periode van 30 jaar komt. Nochtans wordt die verjaringstermijn nog steeds geregeld vermeld in ondermeer fiscale publikaties.

Indien er redenen zijn om te verwerpen zullen er inderdaad wel snel schuldeisers op je hielen zitten zodat je onmiddellijk kleur zal moeten bekennen: al of niet verwerpen. Idem als de rekening van de successierechten je bereikt. Maar wat indien men kan aantonen dat men niet afwist van het overlijden? Dan moet je toch nog kunnen verwerpen tot op het ogenblik dat je een eerste vordering krijgt? Ik begrijp dat het niet zal tellen als je inwonende ouder overlijdt, maar wat met het neefje in Oklahoma?

hannah
Topic Starter

#11 , 03 feb 2010 16:36

Aan iedereen,

Bedankt voor het advies!
De notaris zal ons verder bijstaan in deze zaak.
Hopelijk wordt de situatie de komende weken daardoor wat duidelijker.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”