Ik zit met een juridisch probleem, maar om dit uit te leggen moet ik toch even wat achtergrond geven:
Situatieschets:
- ongeveer een jaar geleden besloten mijn partner en ik op zoek te gaan naar een woning. Daar hij de jongste is van drie en hij wist dat zijn ouders geld hadden gegeven aan zijn andere twee broers voor een woning ging hij horen bij zijn ouders hoeveel hij zou krijgen. Dit was 30.000 €
- mijn ouders besloten daarop dat ze hun dochter hetzelfde wouden geven wat mijn schoonouders hun zoon geven zodat alles mooi 50/50 is. Zij zeiden dus ook dat ze 30.000 € zouden geven
- in december 2009 vonden we dan eindelijk de woning van onze dromen die tesamen met ons eigen spaargeld + spaargeld ouders + lening bij de bank betaalbaar was en binnen budget (inclusief registratiekosten e.d.)
Probleem:
- mijn ouders willen die 30.000 € aan mij (en aan mij alleen) geven via een handgift
- mijn vriend zijn ouders willen echter het volgende: een leningscontract van 30.000 €, te tekenen door mij en mijn vriend SAMEN
- in dit leningscontract staat dat de lening dan terug kan geëist worden als de woning verkocht wordt, als we uiteen gaan, als één van de leners sterft, als één van de twee leners de woning overneemt enz... Belangrijk is dat beide leners zowel hoofdelijk als solidair verbonden zijn
- wij wouden dus (zoals afgesproken een jaar geleden) woning 50/50 laten inschrijven bij de notaris
Vraag
- ik heb de indruk dat ik hier zelf heel erg slecht uitkom, namelijk wat als we uit elkaar gaan? Dan kunnen mijn schoonouders bij wijze van spreken 30.000 € bij mij komen vragen (want hoofdelijk gebonden) terwijl mijn ouders dat dan niet kunnen bij mijn vriend
- mijn ouders willen absoluut een handgift geven omdat zij zelf zeggen dat zij dat geld nooit meer terugwillen. Zij willen dit ook absoluut alleen met mij tekenen...
- ik heb samen met mijn vriend geprobeerd mijn schoonouders uit te leggen wat het principe van 50/50 is en dat ze het beste dat leningscontract alleen met hun zoon tekenen (zoals wij het ook altijd begrepen hadden) want dat mijn ouders ook hun zoon niets laten tekenen...
- mijn schoonouders willen echter niet luisteren en staan er op dat ik dat document bij hun onderteken.
- wat is de oplossing hiervoor? Ik kan toch moeilijk van mijn ouders eisen dat ze ook een leningscontract opstellen voor mij en mijn vriend gewoon omdat mijn schoonouders dat absoluut willen doen?
- ik zit echt met mijn handen in het haar, want naar mijn gevoel zijn mijn schoonouders niet voor rede vatbaar... zij willen kost wat kost hetzelfde leningscontract gebruiken dat ze voor hun twee andere zonen hebben gebruikt MAAR daar brachten de schoondochters niets in dus dan kan ik dat wel begrijpen. Maar aangezien ik nu zelf toch ook hetzelfde bedrag krijg van mijn ouders, zie ik niet echt in waarom ik een schuld t.a.v. hen zou aangaan?