boedelbeschrijving weigeren

andre125
Topic Starter

boedelbeschrijving weigeren

#1 , 18 jan 2010 12:45

Een paar jaar geleden kwam mijn vader te overlijden, hij was voor de tweede maal getrouwd met mijn stiefmoeder, waar ik nooit contact mee had.

Na het overlijden heb ik een paar opzoekingen laten verrichten bij de bank en heb daar bewijzen gevonden van aangekochte kasbons, er is daar dus het een en het ander verdwenen in de erfenis.

Nu heb ik via mijn notaris een aanvraag ingediend om een boedelbeschrijving te maken en een verklaring onder ede. Wat gebeurd er nu, mijn stiefmoeder reageert daar niet op, de notaris heeft al een paar herinneringen gestuurd, steeds zonder antwoord. Ik vermoed dat ze niet wil meewerken hieraan.

Mijn vraag: wat staat mij nu te doen? We kunnen haar moeilijk dwingen om mee te werken en die verklaring af te leggen. Moet ik nu via de rechtbank gaan? En wat zijn de kosten van dergelijke procedure? Of is er een andere oplossing?
Alvast bedankt aan diegenen die hier een antwoord op hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 18 jan 2010 13:18

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 aug 2012 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#3 , 18 jan 2010 14:23

wij hebben boedelbeschrijving (art. 1175 en volgende Gerechtelijk Wetboek) laten doen via vrederechter (gaat snel: twee weken als ik me goed herinner) en ingelast dat bij gebreke aan medewerking een dwangsom van 1000euro per dag zou schuldig zijn. Klus was snel geklaard....

Snelle manier (24uur) is 'verzegeling' (art. 1148 en volgende Gerechtelijk Wetboek), maar niet voor alles opportuun (wel voor inboedel bijvoorbeeld).
Plus est en vous

Reclame

Creatief

#4 , 18 jan 2010 16:31

verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 aug 2012 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#5 , 18 jan 2010 16:58

Tuurlijk kan dat, en voor uw geval is dat zelfs cruciaal, maar ook voor bovenposter. Met een boedelbeschrijving wordt niet gelachen. Tot aan de boedelbeschrijving kan men vanalles beweren en achterhouden. Hopelijk heeft hij een advocaat die hem de ernst van die boedelbeschrijving doet inzien. Op de dag zelf zal de notaris nog eens uitdrukkelijk wijzen op de informatieplicht en de eed doen afleggen. Wie dan liegt of iets achterhoudt loopt een groot risico, eventueel met strafrechtelijke vervolging/veroordeling.

Als u kan bewijzen dat uw broer iets achterhoudt, pleegt hij valsheid in geschrifte en/of meineed en geraakt hij het stuk waarover hij liegt kwijt. En u hoeft daarvoor zelfs niet de verdeling af te wachten. U kan vanaf dat moment dan ook klacht met burgerlijke partijstelling indienen. Maar met loutere beweringen kan u bij de politie niet terecht. Daarom is het goed rekeninguittreksels, andere doc te hebben die 'verdachte bewegingen' bevatten (wat voor u al zeker deels het geval is).

in uw geval vermoed ik dat uw broer die herbeleggingen niet gaat verzwijgen, maar die dag doodleuk zal komen vertellen dat hij het geld herbelegd heeft als volmachthouder. Aan de notaris zal hij wellicht copie van zijn volmacht en copie van die levensverzekering voorleggen. Hij moet immers tegenover u bewijzen dat hij een volmacht had en hoever die reikte. U moet die dag echt goed voorbereiden met uw advocaat om uw broer het vuur aan de schenen te leggen en zoveel mogelijk documenten als bewijs van hem vastkrijgen, eventueel via de notaris.
Het ideale zou zijn dat u de notaris zover krijgt in de akte te noteren dat er weliswaar spaargelden waren en dergelijk maar dat uw broer die heeft herbelegd en daarbij zichzelf als begunstigde heeft aangeduid. Bij ons is het afdwingen van een gelijkaardige verklaring gelukt en dat is een verklaring geweest die momenteel goud waard is in het strafrechtelijk onderzoek. Het kan zijn dat de notaris zelf zoveel vragen stelt tot hij het op eigen initiatief erin opneemt. Zoniet dan stelt u zelf de vraag: "beste broer, toen was er geld x op die rekening, kan u eens aan de notaris verklaren waar dat naartoe is..." en u vraagt vervolgens de notaris dat allemaal neer te pennen. Bovendien: zelf de boedelbeschrijving niet tekenen vooraleer u alles, maar dan ook alles heeft wat u wil dat daarin komt.

Let wel: u heeft zelf ook een informatieplicht: als uw broer op het allerlaatste moment nog iets blijft achterhouden waarvan u weet heeft, bent u verplicht dat te melden. Zelf heb ik weet van een Cassatie-arrest waarbij iemand wist dat de andere partij iets achterhield. Maar op de inventaris zelf zei hij daar niks van en wachtte rustig af om hem daarna te vervolgen. Die persoon is dan zelf veroordeeld geweest voor meineed, omdat hij niet gemeld had dat hij wist dat zijn broer iets achterhield.

Als na die dag een aantal zaken duidelijk vaststaan moet u met uw advocaat eens nagaan of het mogelijk is beslag te leggen op de rekeningen/verzekering/...

Misschien hebben andere mensen nog andere ervaringen....
Plus est en vous

andre125
Topic Starter

#6 , 18 jan 2010 18:14

Bedankt 3399AAaa en creatief!!
Jullie hebben me al wat op weg geholpen. Ik wist niet dat men dat bij het Vredegerecht op 2 weken al kan afdwingen. Mijn notaris heeft me zeer goed gewezen op de gevolgen van de eedaflegging, daarom gaan we dat ook doen, we zullen zien wat de tegenpartij zal verklaren.

Ik beschik immers over bewijzen van de bank dat er aardig wat achtergehouden is. Volgens dat 3399AAaa zegt, kan ik eenmaal dat dat bewezen is en de tegenpartij daarover liegt direkt een klacht met burgerlijke partijstelling indienen.

Enig idee over de termijn dat dit zou duren alvorens er een uitspraak is? En nog een vraagje, kan er eventueel een bewarend beslag gelegd worden?
Bedankt .

Creatief

#7 , 18 jan 2010 20:27

Tuurlijk kan dat, en voor uw geval is dat zelfs cruciaal, maar ook voor bovenposter. Met een boedelbeschrijving wordt niet gelachen. Tot aan de boedelbeschrijving kan men vanalles beweren en achterhouden. Hopelijk heeft hij een advocaat die hem de ernst van die boedelbeschrijving doet inzien. Op de dag zelf zal de notaris nog eens uitdrukkelijk wijzen op de informatieplicht en de eed doen afleggen. Wie dan liegt of iets achterhoudt loopt een groot risico, eventueel met strafrechtelijke vervolging/veroordeling.

Als u kan bewijzen dat uw broer iets achterhoudt, pleegt hij valsheid in geschrifte en/of meineed en geraakt hij het stuk waarover hij liegt kwijt. En u hoeft daarvoor zelfs niet de verdeling af te wachten. U kan vanaf dat moment dan ook klacht met burgerlijke partijstelling indienen. Maar met loutere beweringen kan u bij de politie niet terecht. Daarom is het goed rekeninguittreksels, andere doc te hebben die 'verdachte bewegingen' bevatten (wat voor u al zeker deels het geval is).

in uw geval vermoed ik dat uw broer die herbeleggingen niet gaat verzwijgen, maar die dag doodleuk zal komen vertellen dat hij het geld herbelegd heeft als volmachthouder. Aan de notaris zal hij wellicht copie van zijn volmacht en copie van die levensverzekering voorleggen. Hij moet immers tegenover u bewijzen dat hij een volmacht had en hoever die reikte. U moet die dag echt goed voorbereiden met uw advocaat om uw broer het vuur aan de schenen te leggen en zoveel mogelijk documenten als bewijs van hem vastkrijgen, eventueel via de notaris.
Het ideale zou zijn dat u de notaris zover krijgt in de akte te noteren dat er weliswaar spaargelden waren en dergelijk maar dat uw broer die heeft herbelegd en daarbij zichzelf als begunstigde heeft aangeduid. Bij ons is het afdwingen van een gelijkaardige verklaring gelukt en dat is een verklaring geweest die momenteel goud waard is in het strafrechtelijk onderzoek. Het kan zijn dat de notaris zelf zoveel vragen stelt tot hij het op eigen initiatief erin opneemt. Zoniet dan stelt u zelf de vraag: "beste broer, toen was er geld x op die rekening, kan u eens aan de notaris verklaren waar dat naartoe is..." en u vraagt vervolgens de notaris dat allemaal neer te pennen. Bovendien: zelf de boedelbeschrijving niet tekenen vooraleer u alles, maar dan ook alles heeft wat u wil dat daarin komt.

Let wel: u heeft zelf ook een informatieplicht: als uw broer op het allerlaatste moment nog iets blijft achterhouden waarvan u weet heeft, bent u verplicht dat te melden. Zelf heb ik weet van een Cassatie-arrest waarbij iemand wist dat de andere partij iets achterhield. Maar op de inventaris zelf zei hij daar niks van en wachtte rustig af om hem daarna te vervolgen. Die persoon is dan zelf veroordeeld geweest voor meineed, omdat hij niet gemeld had dat hij wist dat zijn broer iets achterhield.

Als na die dag een aantal zaken duidelijk vaststaan moet u met uw advocaat eens nagaan of het mogelijk is beslag te leggen op de rekeningen/verzekering/...

Misschien hebben andere mensen nog andere ervaringen....
@ 3399AAaa

Bedankt voor je uitvoerig antwoord.
Ik heb anderzijds nog enkele vragen:
- Hoeveel kost een boedelbeschrijving wanneer je dat voor het vredegerecht laat regelen? (rolkosten, brief deurwaarder?, extra notaris) De notaris, die aangesteld werd in de wilsbeschikking van ons moeder, is partijdig en geeft onjuiste informaite.
- Moeten hier ook al de giften en schenkingen uit het verleden aangehaald worden?
- Kunnen we ook onmiddellijk de verzegeling van onze broer zijn huis aanvragen om bepaalde documenten en goederen te zoeken? Of gebeurt dat beter in een later stadium?

Enkele opmerkingen:
- Beslag leggen op een verzekering, die beëindigd is of mogelijk uitbetaald is aan de begunstigde, zal vermoedelijk niet gaan. We kunnen waarschijnlijk wel een gerechtsdeurwaarder opsturen naar het hoofdkantoor van KBC met de bede om alle contracten en onderliggende documenten voor te leggen?
- Tijdelijk beslag leggen op de rekeningen van onze broer, zal ook wel lukken om meerdere gegevens te kunnen verkrijgen of ben ik mis?

3399AAaa

#8 , 19 jan 2010 06:36

even iets rechtzetten: niet alles wat achtergehouden wordt, valt onder het strafrecht.

als u één en ander kan bewijzen, kan dat alvast onder de burgerrechtelijke heling van erfgoederen vallen.
Om strafrechtelijk te vervolgen, moet er dus een artikel van het Strafwetboek geschonden zijn.

Wat betekent dat? U heeft de keuze: ofwel volgt u de burgerrechtelijke weg. Dat betekent dat u zelf een rechtszaak aanspant bij de burgerlijke rechtbank. U draagt zelf de bewijzen aan en vraagt dat geld terug, plus schadevergoeding plus interesten.

Ofwel legt u klacht neer met burgerlijke partijstelling. U gaat dan langs bij hen voor verhoor, alsook de tegenpartij. Het openbaar ministerie en de onderzoeksrechter nemen alles over, zij zoeken of er al dan niet bewijzen en redenen zijn voor vervolging (à charge en à décharge). U heeft de zaak dan niet zelf meer in handen en bent aan hun initiatief overgelaten. Zij zullen beslissen of ze dagvaarden. Dat kan lang duren (afhankelijk van het dossier; bij ons nu het 4de jaar, maar met geweldig resultaat). Resultaat: geen vervolging, of toch vervolging met correctionele straf).

Bij die boedelbeschrijving moet elke erfgenaam aangeven wat hij ooit als gift heeft gekregen van de overledene. De meesten beperken zich tot aangifte van wat ze 'officieel' hebben gekregen.....

Beslag leggen heeft strenge voorwaarden. U moet onder andere over een vaststaande opeisbare schuldvordering beschikken en de vordering moet urgent zijn, enz....Daarvoor moet u met uw advocaat overleggen, want dat is niet zo evident;

De aanvraag van die boedelbeschrijving was niet zo duur. Als ik me goed herinner ergens rond de 500 euro, maar dat zal ik eind van de week nog eens checken (u mag me eraan herinneren in mijn privé box).

@Creatief: voor de andere zaken, overleg met uw advocaat. Die zal toch eerst de documenten eens moeten checken om te zien wat mogelijk is. Is die advocaat nog niet met uw zaak bezig? Dat wordt toch wel tijd, anders gaat uw strijd nog lang duren.... Verzegeling 'van het huis van mijn broer': dat huis behoort toch niet tot de nalatenschap?
Plus est en vous

3399AAaa

#9 , 19 jan 2010 07:09

Aanvulling: naast correctionele veroordeling voor beschuldigde, zal u slachtoffer en dus als 'burgerlijke partij' schadeloos gesteld worden daarbovenop.

Bij ons is dat beslag leggen makkelijk gelukt, omdat grote sommen uit de nalatenschap werden weggeschreven en duidelijk was dat men druk doende was die bedragen aan de erfenis van de andere erfgenamen te onttrekken. Beroepsprocedure van andere partij daartegen heeft hen niks opgebracht. Beslag moet om de drie jaar worden verlengd, anders wordt het stopgezet. U moet natuurlijk wel weten bij welke banken de 'helers' gelden hebben gedeponeerd, of op welke andere goederen u beslag zou kunnen leggen....
Plus est en vous

Creatief

#10 , 19 jan 2010 11:54

Verwijderd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”