Schenking door ouders - wat bij nalatenschap

lex11
Topic Starter

Schenking door ouders - wat bij nalatenschap

#1 , 13 jan 2010 13:05

Twee van de vier kinderen ontvingen bij schenking door ouders beiden een bouwgrond, deze werd geschat en de 2 andere twee kinderen ontvingen van hen de som van de helft van de waarde van de bouwgrond.
In één akte
- staat dat het gaat om een schenking onder de levenden ten titel van voorschot op de erfenis doch in alle gevallen met ontslaging van terugbrengst in natuur in de nalatenschap!
In een andere akte staat
schenking met vrijstelling van (weder)inbreng

Wil dit dan zeggen dat hiermee dus geen rekening meer mag gehouden worden bij het opmaken van de nalatenschap van de ouders ?
Indien niet, wat dient gedaan om dit in orde te brengen, kan dit testamentair door de ouders vastgelegd of is er andere oplossing.
Alvast dank voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2010 13:43

Wil dit dan zeggen dat hiermee dus geen rekening meer mag gehouden worden bij het opmaken van de nalatenschap van de ouders ?
Inderdaad is dat het geval. Maar er is wel een voorwaarde: wat geschonken werd met vrijstelling van inbreng mag het vrij beschikbare gedeelte van de bezittingen van de ouders niet overschrijden. Zoniet kan er toch nog na overlijden van de ouders inkorting worden geeist.

Naar mijn mening houdt de wijze waarop deze schenking is gebeurd een potentieel conflict in. Op het ogenblik dat er geerfd wordt zullen de geschonken bouwgronden herschat worden op de waarde die ze alsdan zullen hebben. Geschonken kapitalen blijven echter gewaardeerd aan de nominale waarde van de schenking. Het is dus niet denkbeeldig dat de verkrijgers van de bouwgronden een belangrijke inkorting van hun erfdeel zullen tegemoet zien, of zelfs, indien de resterende erfenis niet volstaat, uit hun eigen vermogen aan de andere kinderen een deel zullen moeten terugbetalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 13 jan 2010 14:16

Dit is een situatie die bijna gegarandeerd tot problemen leidt.
Bij overlijden van één van de ouders wordt de fictieve massa van diens nalatenschap samengesteld : 'wat zou er nu zijn?' Alle bezittingen worden geteld , de schulden afgetrokken , alle schenkingen meegeteld geherwaardeerd aan hun huidige waarde. Een bouwgrond geschonken in 1985 voor 25.000 € kan nu meegeteld worden voor vb. 100.000 €.
Van die opgetelde waarde dient minstens 3/4 gelijk verdeeld te worden tussen alle kinderen. De overige 1/4 kan vrij verdeeld worden : daarin zit het deel (aan huidige waarde ) dat vrijgesteld werd van inbreng. Indien dat meer bedraagt dan 1/4 wordt dat meerdere mee verdeeld.
Indien de ontvangen schenkingen meer bedragen dan het uiteindelijk deel , KUNNEN (maar moeten niet ) de anderen vragen dat een deel wordt terugbetaald aan de 'pot'.

Om dergelijke problemen te vermijden , blijft het motto : ' geef al uw kinderen evenveel en hetzelfde.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lex11
Topic Starter

#4 , 16 jan 2010 11:39

Dank voor jullie antwoorden.
Kan er iemand me ook vertellen wat er op dit moment nog kan gedaan worden om moeilijkheden te vermijden tss de betreffende 4 erfgenamen vb. kunnen ouders 'iets' in hun testament laten opnemen of biedt een andere bijkomende akte /overeenkomst uitweg.
Alvast dank !

wanton

#5 , 17 jan 2010 13:42

Moeilijke situatie.
Er is een akte : vrijstelling van inbreng. Ik denk niet dat dat te herroepen is. Wat was de oorspronkelijke bedoeling? Er zijn schenkingen voor de helft van de (toenmalige) waarde van de grond. Er moet rekening gehouden worden met de huidige waarde.
Ik denk dat een gesprek met een notaris zich opdringt. Via een testament kunnen de ouders één en ander 'aanpassen' maar het blijft een moeilijke opdracht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”