Onterven

De cis
Topic Starter

Onterven

#1 , 11 jan 2010 11:43

Wegens familiale ruzie heeft mijn schoonmoeder ooit aan mijn vrouw gezegd dat zij alles al geregeld heeft dat mijn vrouw onterfd is.
Kan je iemand onterven zonder dat hij/zij hiervan op de hoogte wordt gesteld ?
Kan je aan je twee kinderen bij de notariele verdeling van je kapitaal van 1 miljoen euro bijvoorbeeld 1 euro geven aan het ene kind en de overige 999999 euro aan het andere kind ? Je 'onterft' dan eigenlijk geen van de twee kinderen.
Kan éen van de kinderen deze verdeling wijgeren ?
Welke mogelijkheden zijn er nog om je kind 'symbolisch' te onterven zonder zijn medeweten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 11 jan 2010 12:26

als er reservatoire erfgenamen zijn kan enkel de erflater met het beschikbare deel doen wat hij wil

Vandebos

#3 , 11 jan 2010 13:38

uw echtgenote zal altijd recht hebben op haar kindsdeel.

Reclame

wanton

#4 , 11 jan 2010 14:33

Beste cis ,

er bestaat in dit land nog zoiets als de wettelijke reserve bij erfenissen. Dat wil zeggen dat er erfgenamen zijn die een minimum deel van de erfenis moeten krijgen. Daar horen in de eerste plaats de kinderen bij.
Eén kind moet minsten de helft krijgen , twee kinderen moeten elk minstens 1/3 hebben ; drie of meer kinderen verdelen minstens 3/4.
Dus , als er iets te vererven valt bij uw schoonmoeder , heeft uw vrouw minstens recht op 1/3 van de totale nalatenschap. Zij kan dit via de rechtbank afdwingen , met succes. Uw schoonmoeder kan wel het 1/3 deel dat niet naar de kinderen moet gaan , toekennen aan één bepaald kind, zodat die het dubbele krijgt van de andere.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

xena

#5 , 11 jan 2010 18:15

Dus , als er iets te vererven valt bij uw schoonmoeder , heeft uw vrouw minstens recht op 1/3 van de totale nalatenschap.
de schoonmoeder kan ook getrouwd zijn en dan klopt hier het één en ander niet en zij en haar (gestorven)man kunnen ook nog kinderen gehad hebben uit een vorig huwelijk en dan word het nog iets moeilijker om de huwgemeenschap te verdelen .

vraagsteller zal dus extra info moeten geven voor een juister antwoord

indien zij niet akkoord gaat met de verdeling kan men aanvaarden onder voorbehoud van ......... en kan je makkelijk een aantal jaren erelonen gaan betalen . het beste is nu niet te reageren hoe harder men nu roept hoe beter de schoonmoeder er voor gaat zorgen dat de erfenis verwatert

De cis
Topic Starter

#6 , 11 jan 2010 18:48

Dank u voor de nuttige tips.
Mijn schoonvader leeft inderdaad nog.
Er zijn drie kinderen uit eenzelfde 'modaal' gezin.
Bij twee van deze kinderen drijgt de moeder dus om hen te onterven, beter nog : zij zou alles al 'geregeld' hebben bij de notaris dat de onterving in kannen en kruiken is.
Kan dit kloppen of moet een notaris altijd de andere 'benadeelde' kinderen hierover informeren ?
Kan mijn schoonmoeder, bijvoorbeeld hun huidige woonhuis, nu al laten toekomen aan éen kind van de drie of is dit onmogelijk?
Je begrijpt dat dit, ook voor ons als brave burgers, een zeer ongewone en zelfs beschamende afaire is. Misschien heeft Xena ergens gelijk dat het lauter intimidatie en loze woorden zijn.
Mijn vrouw en haar broer hebben zich neergelegd bij deze situatie en berusten in ons huwelijksgeluk...zalig !!
Toch wou ik weten wat de waarheid 'kan' zijn in zulke situaties.

3399AAaa

#7 , 11 jan 2010 19:41

het is niet altijd zo simpel.

als er bijvoorbeeld een woonhuis is, kan het inderdaad zijn dat zij één of andere constructie heeft uitgedacht. (bijvoorbeeld art 918BW, of in andere gevallen een levensverzekering, of misschien een testament) maar de wetgever heeft zich voorzien op zulke situaties en er zijn 101 constructies op te zetten om één en ander 'al te regelen', maar evenzeer heeft de wetgever op die 101 constructies een tegenantwoord klaar om de andere kinderen te geven waar ze recht op krijgen: hun reservatair deel dat afhangt van het aantal kinderen en het bestaan van een echtgenoot.

Zo lang u niet weet 'wat ze geregeld' heeft is het hier moeilijk daar een oplossing voor te geven. Van het bestaan van een testament bijvoorbeeld zal u pas weet krijgen als ze komt te sterven. Voor dat moment daar is, kan u het enkel te weten komen als iemand zijn mond voorbij praat.

En bovendien: geld maakt niet gelukkig. Aan de andere kant zijn sommige mensen dikwijls zo hebberig in 'het achterover drukken' van de erfenis dat ze belangrijke fouten maken, en daardoor toch nog dik in de problemen geraken als de benadeelde erfgenaam bij de pinken is.

wanton

#8 , 11 jan 2010 19:43

Cis ,
zelfs als schoonvader nog leeft , blijft hetgeen ik hierboven vertelde , van kracht. Wat ik zei is eveneens voor hem van toepassing. Het huis is waarschijnlijk van beiden samen , dus de helft wordt door ieder van hen nagelaten. Hetzelfde met de gelden : de aangehaalde verdeling blijft. Geld kun je nog wegmoffelen , met een huis is dat moelijker.
Men kan natuurlijk een huis 'verkopen' zonder met geld over de brug te komen. Dat is eigenlijk een schenking , en daar kunnen de andere kinderen ook klacht tegen indienen. Hoe : door bewijzen van betaling en derg. te vragen.

Onterven , het wordt rap gezegd , maar zo simpel is het niet!
Toet-anch-Amon

xena

#9 , 11 jan 2010 20:16

Cis ,
zelfs als schoonvader nog leeft , blijft hetgeen ik hierboven vertelde , van kracht.
das dan raar dat haar man geen erfgenaam is volgens u !
weet ge hoeveel ze erft bij het overlijden van de schoonmoeder indien haar man nog leeft en zij geen eigen vermogen heeft dat buiten de huwgemeenschap valt ?

roharro

#10 , 11 jan 2010 20:44

Cis ,
zelfs als schoonvader nog leeft , blijft hetgeen ik hierboven vertelde , van kracht.
das dan raar dat haar man geen erfgenaam is volgens u !
weet ge hoeveel ze erft bij het overlijden van de schoonmoeder indien haar man nog leeft en zij geen eigen vermogen heeft dat buiten de huwgemeenschap valt ?
De schoonvader zal enkel het vruchtgebruik hebben van de erfenis die naar de kinderen gaat. Het bestaan van een echtgenoot heeft geen enkel effect op de verdeling van de erfenis tussen de kinderen en maakt zeker geen onterving van één of meer kinderen mogelijk. Indien de schoonmoeder persoonlijke goederen heeft volgen die uiteraard dezelfde verdeling want ze maken deel uit van de totale erfenis van de schoonmoeder. De verdeelratio's zoals beschreven door Wanton blijven in al die gevallen geldig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena

#11 , 11 jan 2010 21:09

Het bestaan van een echtgenoot heeft geen enkel effect op de verdeling van de erfenis tussen de kinderen .
ok geen enkele invloed zeg je
er staat 100 000 euro op de gezamelijke rekening van de gehuwden
hoeveel euro's krijgenen de kinderen ervan als hun moeder overlijd en die man is dan al zijn centen kwijt , dit geloof ik nu eens .

wanton

#12 , 11 jan 2010 21:50

Beste Xena,

ik heb het over de nalatenschap van de moeder én over die van de vader.
In ieders nalatenschap zit de helft van de gemeenschap : dus van uw 100.000 € zitter er maar 50.000 in de nalatenschap van moeder en blijft de rest van de vader. En vice versa!

Compris?
Toet-anch-Amon

xena

#13 , 12 jan 2010 20:42

Beste Xena,

ik heb het over de nalatenschap van de moeder én over die van de vader.
In ieders nalatenschap zit de helft van de gemeenschap : dus van uw 100.000 € zitter er maar 50.000 in de nalatenschap van moeder en blijft de rest van de vader. En vice versa!

Compris?
met een aantal punten ben ik het eens ,maar is er een huwelijkscontract ? en al eens gehoord van toebedelen(in volle eigendom) aan de andere echtgenoot en dit kan perfect met kinderen wie word er eigenaar van de volledige woning en kan die perfect verkopen ??? . wie is de vruchtgebruiker van het saldo van de bankrekening en geniet de rente ?
stellen dat een getrouwde man geen enkele invloed heeft op de erfenis zou je dat zelf geloven ?

er kunnen juridisch gezien ook nog kinderen bijkomen bij de schoonmoeder zonder dat zij nog eens mama word en dezelfde erfenisrechten krijgen als de biologische kinderen

roharro

#14 , 12 jan 2010 21:24

Beste Xena,
met een aantal punten ben ik het eens ,maar is er een huwelijkscontract ? en al eens gehoord van toebedelen(in volle eigendom) aan de andere echtgenoot en dit kan perfect met kinderen wie word er eigenaar van de volledige woning en kan die perfect verkopen ??? . wie is de vruchtgebruiker van het saldo van de bankrekening en geniet de rente ?
stellen dat een getrouwde man geen enkele invloed heeft op de erfenis zou je dat zelf geloven ?

er kunnen juridisch gezien ook nog kinderen bijkomen bij de schoonmoeder zonder dat zij nog eens mama word en dezelfde erfenisrechten krijgen als de biologische kinderen
De vraag gaat over de mogelijkheid om één of meer kinderen tov de andere kinderen te onterven.
Het al of niet bestaan van een huwelijkscontract verandert niets aan het principe dat dit niet kan. Zelfs niet als ingevolge een beschikking in het huwelijkscontract de overlevende echtgenoot het volledige gemeenschappelijke bezit erft. In dat geval is er geen ontoelaatbare discriminatie tussen kinderen-erfgenamen, want op dat ogenblik erft (nog) geen enkel kind.
Geadopteerde kinderen komen gelijk te staan met de biologische kinderen, ook daar blijft het principe dus intact.
De vruchtgebruiker van de nalatenschap van de overledene is de overlevende echtgenoot, zoals reeds vermeld.
Wie wat erft kan ook afhangen van een testament, maar hier geldt weerom dat het niet als instrument kan worden gebruikt om enkele van de kinderen volledig te onterven.

Enkel de oudermoordenaar zal niet kunnen erven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

3399AAaa

#15 , 13 jan 2010 07:26

wat is de houding van de schoonvader in dit verhaal? wil hij ook zo veel mogelijk weghouden van die kinderen? heeft die iets te zeggen of regelt de schoonmoeder alles? Hoe oud zijn die mensen en wat is hun gezondheidstoestand?

hoe zijn die ouders getrouwd? (wettelijk stelsel, huwelijkscontract, scheiding goederen?)
is het huis van die beide ouders?
hebben ze buiten dat goed nog andere onroerende goederen? (zo ja, samen/ieder apart?)
hebben ze daarbuiten nog belangrijke spaargelden, effecten, .....? (zo ja: samen/apart?)
Plus est en vous

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”