aanvaard en toch verworpen erfenis???

romy16
Topic Starter

aanvaard en toch verworpen erfenis???

#1 , 09 jan 2010 16:25

Broer overlijd, vriendin laat drie dagen na overlijden snel auto van mijn broer op hara naam inschrijven, er is handgeschreven testament waarin broer alles achterlaat aan vriendin.
Mijn meoder vraagt wat spullen van mijn broer, waarop zij een brief krijgt van advocaat waarin vriendin broer laat weten, middels testament eigenaar tezijn van alle eigendommen van broer.

Nu het volgende vriendin stuurd alle schuldeisers naar mijn meoder, waarop mijn meoder kopie testament zend naar schuldeisres en schrijft zich te wenden tot vriendin, die ook nog eens een levensverzekring tak 21 uitgekeerd krijgt, waarop schuldeisres terug schrijven dat vriendin erfenis heeft verlegd, wat dus niet kan, want ze heeft al zijn bezittingen, auto aanvard en darabij geld geint, wat tedoen, en is dit strafbaar? wat zijn de gevolgen.
Mijn moeder gaat erfenis verwerpen.
Maar mag dit wat vriendin doet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2010 16:32

drie dagen na overlijden wil al zeggen dat er ontdraging van vermogen is.
mits testamen eigenaar te zijn - als ze aanvaard denk ik dat ze ook al de schulden aanvaard.

Zeker als er een notaris is deze eerst alles goed laten uitleggen als men de erfenis toch zou weigeren.
Maar de vriendin is enkel testamentair - de ouders en of kinderen zijn erfgenamen en komen volgens mij toch eerst 'in the picture'.

Indien geen duidelijkheid zelf een advocaat nemen want dit kan een dure grap worden als de schuldeisers naar moeder blijven komen.

roharro

#3 , 09 jan 2010 16:46

Indien geen duidelijkheid zelf een advocaat nemen want dit kan een dure grap worden als de schuldeisers naar moeder blijven komen.
Inderdaad waarschijnlijk delicate zaak waar profesionele hulp nodig is.
Zo zijn er in de vraagstelling reeds een aantal onverenigbaarheden, o.a.:

- de overleden broer kan niet alles bij testament nalaten aan zijn vriendin aangezien ouders (de moeder) niet onterfd kan worden.
-indien de broer ook kinderen had kunnen die ook niet onterfd worden
- indien de moeder de erfenis van haar zoon verwerpt komen o.a. de broers en zusters in haar plaats als erfgenaam, als die weigeren hun kinderen, enz. kortom een hele stoet van potentiële erfegenamen wordt in beweging gezet: ingeval er schuldeisers te berde komen wordt "de hete patat" aan alle betroffenen beurtelings doorgegeven
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

romy16
Topic Starter

#4 , 09 jan 2010 16:49

hebben al advocaat, en moeder verwerpt, schulden zijn te hoog.
Testament laat enkle aan vriendin na.
En daarbij lijkt het mij zo dat als je spullen aanvaard, zoals auto en geld etc, dat je daarna niet meer kan verwrepen en dus de schulden moet betalen.
Het lijkt mij toch sterk, dat zoals zij zou willen zij alles van waarde accpeteerd en de schulden aan mijn meoder doospeelt.
heb wel contact gehad met de fiscus, en die heeft inderdaad nu geconstateerd dat zijn de auto op haar naam had laten overschrijven, en 5 maanden later de erfenis heeft verworpen, echter de fiscus gaat nu achter haar aan, maar wat met de andere schuldeisers, want daar stuurd ze een kopie van verwerping heen.

roharro

#5 , 09 jan 2010 17:23

hebben al advocaat, en moeder verwerpt, schulden zijn te hoog.
Het lijkt mij toch sterk, dat zoals zij zou willen zij alles van waarde accpeteerd en de schulden aan mijn meoder doospeelt.
heb wel contact gehad met de fiscus, en die heeft inderdaad nu geconstateerd dat zijn de auto op haar naam had laten overschrijven, en 5 maanden later de erfenis heeft verworpen, echter de fiscus gaat nu achter haar aan, maar wat met de andere schuldeisers, want daar stuurd ze een kopie van verwerping heen.

Aangezien de vriendin reeds een deel van de erfenis in bezit heeft genomen is de verwerping niet rechtsgeldig. Ze is en blijft dus erfgename igv het testament.

Wat betreft de schulden:

Vooraleer een erfenis wordt verdeeld moet eerst de netto-nalatenschap worden berekend. Dat is het totaal aan bezittingen minus de schulden. Wat overblijft wordt dan volgens de geldende regels verdeeld tussen de erfgenamen. De vriendin kan zich dus niet zomaar (een deel van) de activa toeeigenen.
Het verbaast me dat uw advocaat u daaromtrent (nog) niet heeft ingelicht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2010 18:05

Gegevens van fiscus doorgeven aan schuldeisers.
Deze kunnen haar nu voor de rechtbank dagen

romy16
Topic Starter

#7 , 09 jan 2010 18:49

Oke dan ga ik dat doen, wij willen rust .
De hele stituatie na overlijden broer is al erg genoeg geweest met zijn vriendin en haar familie, en nu willen we eindelijk met rust afscheid nemen en het verlies gaan verwerken.
Kan toch ook de brief die we van haar advocaat mochten ontvangen waarin zij aangeeft eigenaar tezijn van alle bezttingen van mijn broer middels testamnet aan de schuldeisers geven

j.demoor

#8 , 11 jan 2010 11:05

“Art.778.De aanvaarding kan uitdrukkelijk of stilzwijgend geschieden :...zij geschiedt stilzwijgend, wanneer de erfgenaam een daad verricht die noodzakelijk zijn bedoeling om te aanvaarden insluit en die hij slechts in zijn hoedanigheid van erfgenaam bevoegd zou zijn te verrichten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘ze heeft al zijn bezittingen, auto aanvard en darabij geld geint‘ zijn zulke daden van aanvaarding.

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat. De giften aan...de langstlevende wettelijk samenwonende mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.”(B.W.).

Onderzoek dus of uw broer en zijn vriendin al dan niet wettelijk samenwoonden.

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”