benadeeld door fam en bankdirecteur

cj
Topic Starter

benadeeld door fam en bankdirecteur

#1 , 09 jan 2010 14:22

geachte,
hier het volgende mijn vader is net 6 weken terug overleden in belgie
dit is voor ons de drie kinderen natuurlijk erg emotioneel en verwarrend
mijn fam wilde ons voor de rest totaal nergens over inlichten ,hebben alle verder info die wij als erfgenamen nodig hebben achtergehouden en hebben het huis van vader helemaal leeggehaald!
wij hebben zelf telefonisch contact opgenomen met de bank waar onze vader zijn zicht en spaarrekening heeft
en daar dus het volgende bij aankomst bleek al direct enorme sommen van deze rekening te zijn afgehaald en overgeschreven door de grootouders,allemaal in een periode dat hij in coma lag en op de dag van overlijden en nog een keer ruim 2 weken na overlijden
wij vroegen deze bankdirecteur om verantwoording en hij verklaarde hier niks tegen te kunnen doen aangezien grootmoeder een volmacht had
als iemand in coma ligt kun je toch niet zelfs met een volmacht een overschrijving van 20000 doen?
deze bankdirecteur adviseerde ons om zelf naar grootouders te gaan en het geld terug te vragen ,ja en helaas hielden ze vol dat dit niet zo was
om vervolgens na ons bewijs door bankafschriften te zeggen dat onze vader dit zo had gewild ,omdat ze jaren zijn huis had schoongemaakt
wij hebben zelf een notaris in handen genomen die dit verder voor ons zou regelen,en de fam hierop zou aanspreken op verantwoording
tot nu toe is hier het volgende uitgekomen ,wij wilden graag deze volmacht van grootouders omdat we het allemaal niet echt vertrouwden
de bankmedewerker beloofde elke keer ons deze op te sturen maar hier kwam dan uiteindelijk niks van
nu een paar dagen terug doet deze bankdirecteur ons een voorstel en wil graag bemiddelen tussen ons en grootouders en stelt voor dat wij alleen genoegen nemen met de helft van die 20000 want zo stelt hij uw grootouders hebben een advocaat en anders kan dit nog weleens jaren gaan duren
want volgens hem hebben ze in hun recht gehandeld met volmacht ook zei hij dat hij de notaris hierover al had gesproken
wij hebben dus toen deze notaris gebeld en toen kwam dit:de notaris had op ons verzoek de volmacht gevraagd en hier kwam alleen een volmacht gedateerd 1975 uit voor de spaarrekening!
ook wist de notaris niks over bemiddeling door deze bankdirecteur,en stelde dat ze deze man zeer goed kenden maar eerlijkheid voorop en dat hij toch verantwoording draagt
wij voelen ons ernstig benadeeld gekwetst in vertrouwen en dat na het overlijden van onze vader
wat kunnnen we nu nog doen?aangezien het recht niet echt aan onze kant staat
met vriendelijke groet cj

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 09 jan 2010 14:53

onmiddellijk advocaat contacteren, vervolgens via rechtbank een boedelbeschrijving afdwingen waarop iedereen moet verklaren wat hij van de overledene aan schenkingen en andere voordelen heeft verkregen (fixatiedatum = datum van overlijden). eventueel ook het huis laten verzegelen door de vrederechter.

ondertussen: erfrechtverklaring aanvragen bij notaris. dit document + aangetekende brief opsturen naar elke bank waar u vermoedt dat hij een rekening, kluis, aandelen,.... had en verzoeken om rekeninguittreksels toe te sturen van alle rekeningen op zijn naam, en uit de huwgemeenschap.

roharro

#3 , 09 jan 2010 16:30

"doet deze bankdirecteur ons een voorstel en wil graag bemiddelen tussen ons en grootouders en stelt voor dat wij alleen genoegen nemen met de helft van die 20000 want zo stelt hij uw grootouders hebben een advocaat en anders kan dit nog weleens jaren gaan duren"

de bankdirecteur gaat flink zijn boekje te buiten, met welk recht beperkt hij zo maar uw rechten? indien er iets niet klopt met de volmacht klacht indienen bij het hoofdbstuur van de bank; voor de rest handelen zoals in het voorgaande bericht;
vergeet niet dat u als ettige erfgenamen verantwoordelijk zijt voor een correcte en tijdige aangifte + BETALEN van de erfenisrechten:
Dus acties niet uitstellen!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

cj
Topic Starter

#4 , 09 jan 2010 19:44

bedankt voor jullie advies,we hebben vanaag inderdaad een aangetekende brief verzonden naar de clientenservice ,hoofdbestuur van deze bank met hierin ons verhaal en een klacht
na telefonisch contact met dit bestuur deelden ze ons mee dat er een intern onderzoek zal plaats vinden nadat wij schriftelijk onze klacht hebben weergegeven
nu zullen we inderdaad na het weekend een advocaat in belgie benaderen en hopelijk zal deze dan voor onze rechten opkomen
en of er iets niet klopt met de volmacht ,er was niet eens een volmacht op de zichtrekening waar de gelden af zijn gehaald!!
ik hoop dat we dit allemaal snel kunnen afsluiten,zodat we in goed fatsoen en rust dit gemis een plekje kunnen geven

3399AAaa

#5 , 10 jan 2010 09:08

u moet echt aan die rekeninguittreksel of andere bewijsstukken zien te geraken. als ze dan liegen op de boedelbeschrijving gaat dat om meineed en/of schriftvervalsing zodat ze strafrechtelijk kunnen vervolgd worden.

als ze iets achterhouden is dat heling, en wordt hen het deel dat ze geheeld hebben, waar ze als erfgenaam zouden recht op hebben afgenomen, dit zelfs zonder dat de verdeling van de erfenis moet worden afgewacht.

u heeft er dus alle belang bij stukken op te vragen. als erfgenaam treedt u in de plaats van de overledene en heeft u recht op die stukken

j.demoor

#6 , 10 jan 2010 11:37

“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel niet vereist wanneer het gaat om goederen van een nalatenschap...en de boedelbeschrijving gevorderd is...door een erfgenaam...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘hebben het huis van vader helemaal leeggehaald! ‘ dient dan opgenomen in die boedelbeschrijving.

“Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht,en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft...Art.2003.Lastgeving eindigt...Door de dood...van de lastgever...”(Burgerlijk Wetboek).

Als erfgenaam van de lastgever treedt u in diens plaats en kan u dus rekenschap vorderen van de lasthebber. Onderzoek vooraf de omvang van die lastgeving. Wat krachtens die lastgeving gebeurd is na de dood van de lastgever is NIETIG.

‘in een periode dat hij in coma lag’ stelt de volmacht niet buiten werking.

Vroegere bankverrichtingen kan u (laten) opsporen via:
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#7 , 10 jan 2010 13:40

Een bankbediende kan niet verhinderen dat iemand verrichtingen , ic afhalingen doet op een rekening waarop hij volmacht heeft. Maar ik dacht dat tegenwoordig de organisatie bij de banken zo is dat een niet-volmachthouder zelfs niet tot een rekening toegang heeft.
Hoewel dat een comateuze toestand de volmacht niet vernietigt , betekent dat niet dat de volmachthouder zo maar alles kan doen "omdat vader het zo wilde". Een volmacht is ook geen reden om zich persoonlijk te verrijken. Nergens kan worden aangetoond dat vader een schenking zou willen gedaan hebben.

U hoeft niet akkoord te zijn met de helft. U kan alle bedragen die de volmachthouders hebben afgehaald , zeker tijdens de coma , met succes terugeisen. Op basis van de rekeninguittreksels komt U al ver. Indien de bankdirecteur bemiddelt moet hij voor het volle bedrag gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

chrisd

#8 , 10 jan 2010 18:15

nu zullen we inderdaad na het weekend een advocaat in belgie benaderen en hopelijk zal deze dan voor onze rechten opkomen...
U behoort zelf voor uw rechten op te komen en de door daartoe in de arm genomen advokaat behoort u daarbij te helpen!!

3399AAaa

#9 , 10 jan 2010 18:48

nu zullen we inderdaad na het weekend een advocaat in belgie benaderen en hopelijk zal deze dan voor onze rechten opkomen...
U behoort zelf voor uw rechten op te komen en de door daartoe in de arm genomen advokaat behoort u daarbij te helpen!!
inderdaad: u moet niet al te goedgelovig zijn en alle vertrouwen in andermans handen leggen. sommige mensen kunnen een meerwaarde bieden door hun hulp en kennis, maar u moet steeds over hun schouder meekijken en liefst nog wat meer als u daar toe in staat bent. er zullen altijd mensen bestaan die er misbruik van maken als ze voelen dat u hen volledig vertrouwt (niet iedereen natuurlijk). de laatste die ik vertrouw zijn makelaars en vervolgens bankdirecteurs; waarom zouden ze anders ook die job uitoefenen? maar dat zal wel aan mij liggen...

chrisd

#10 , 10 jan 2010 18:59

inderdaad: u moet niet al te goedgelovig zijn en alle vertrouwen in andermans handen leggen. sommige mensen kunnen een meerwaarde bieden door hun hulp en kennis, maar u moet steeds over hun schouder meekijken en liefst nog wat meer als u daar toe in staat bent. er zullen altijd mensen bestaan die er misbruik van maken als ze voelen dat u hen volledig vertrouwt (niet iedereen natuurlijk). de laatste die ik vertrouw zijn makelaars en vervolgens bankdirecteurs; waarom zouden ze anders ook die job uitoefenen? maar dat zal wel aan mij liggen...
Had zelf een gevalletje met de erfenis; zie deze post.

3399AAaa

#11 , 10 jan 2010 19:12

ik ben zelf rechten gaan studeren toen ik half de dertig was. ik zit nu in het laatste jaar. ondertussen zit ik zelf nog in een vereffening-verdeling ivm een echtscheiding en mijn huidige echtgenoot in een erfeniskwestie. ik kan u garanderen: wij hebben heel goede advocaten, maar als ze weten dat u van één en ander op de hoogte bent, zullen ze nog extra voorzichtig zijn en iets meer hun best doen. dat was zeker niet het geval voordat ik die studies aanvatte. sommigen maken u vanalles wijs terwijl u erbij staat.

roharro

#12 , 10 jan 2010 19:27

ik ben zelf rechten gaan studeren toen ik half de dertig was. ik zit nu in het laatste jaar. ondertussen zit ik zelf nog in een vereffening-verdeling ivm een echtscheiding en mijn huidige echtgenoot in een erfeniskwestie. ik kan u garanderen: wij hebben heel goede advocaten, maar als ze weten dat u van één en ander op de hoogte bent, zullen ze nog extra voorzichtig zijn en iets meer hun best doen. dat was zeker niet het geval voordat ik die studies aanvatte. sommigen maken u vanalles wijs terwijl u erbij staat.
Helaas correct. Heb zelfde ondervonden met sommige notarissen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#14 , 10 jan 2010 21:39

We gaan geen heksenjacht beginnen hé!
Ik heb ook zo mijn ervaringen , maar het is niet omdat er hier en daar een deugniet tussen zit dat alle bankdirecteurs dieven zijn , of alle notarissen oplichters en de advocaten allemaal gangsters.
Dat is wat ik mooi vind aan dit forum : de mensen op weg zetten om met dergelijke ambtenaren te onderhandelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#15 , 10 jan 2010 21:56

We gaan geen heksenjacht beginnen hé!
Ik heb ook zo mijn ervaringen , maar het is niet omdat er hier en daar een deugniet tussen zit dat alle bankdirecteurs dieven zijn , of alle notarissen oplichters en de advocaten allemaal gangsters.
Dat is wat ik mooi vind aan dit forum : de mensen op weg zetten om met dergelijke ambtenaren te onderhandelen.
ik heb toch klaar en duidelijk gezegd : 'sommige' en 'niet allemaal'. Bovendien ben ik zelf advocaat in spe....maar wat is er mis met een beetje realiteitszin en kritische houding?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”