Een paar vragen rond erven in nieuw samengesteld gezin.

carchapet
Topic Starter

Een paar vragen rond erven in nieuw samengesteld gezin.

#1 , 03 jan 2010 20:42

Een nieuw samengesteld gezin. Mijn man met 1 dochter, ik met 2 kinderen.
We wonen in het huis eigendom van mijn man. Ik heb het mijne voor het huwelijk verkocht.
Ons huwelijkskontrakt is het wettelijk stelsel met als beding dat zijn eigen dochter de helft dus krijgt van de erfenis en ik zou de andere helft krijgen van zijn eigendom.
Mijn vraag is de volgende :1. ben ik dan de helft eigenaar van de woning? 2.En als ik kom te overlijden erven mijn kinderen dan ook die helft?
3. kan ik besluiten om de eigendom te verkopen om een kleinere woning te kopen?
4. als ik nu als eerste kom te overlijden, erven mijn kinderen dan nog steeds die helft die mij zou toebehoord hebben?
alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 jan 2010 10:27

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Indien uw echtgenoot bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat dan wordt u volle eigenaar van de helft van zijn huis en erft u het vruchtgebruik van de andere helft ervan krachtens “Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap”(B.W.).

Bij uw overlijden erven uw kinderen wat u reeds verkreeg bij huwelijkscontract.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).
U kan dus de verkoop vorderen van het huis zodra u uw deel ervan bij huwelijkscontract verkregen hebt.

Indien u eerst overlijdt dan erven uw niet-gemeenschappelijke kinderen niets van uw echtgenoot,tenzij bij testament.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

carchapet
Topic Starter

#3 , 05 jan 2010 21:32

Beste, bedankt voor uw antwoord. Als ik het goed begrijp dan hebben mijn kinderen op niks recht als ik eerst kom te overlijden. Maw ik had voor het huwelijk een eigen woning en het geld ervan heb ik al gedeeltelijk gebruikt om de woning van mijn man te renoveren. Dus daardoor is er een meerwaarde aan de woning, die dan volledig ten gunste zal zijn van zijn dochter.
Kunt u me zeggen hoe ik dit kan oplossen want ik wil per se dat mijn eigen kinderen dit terug kunnen krijgen. U spreekt van een testament. Dat zal dan een testament zijn dat mijn man moet opstellen? Zullen mijn kinderen dan veel successierechten moeten betalen? En kan mijn man na mijn overlijden dat testament dan niet weer veranderen?
Ik mag er niet aan denken dat wat ik opgebouwd had , niet naar mijn kinderen zou terugvloeien.

Kunt u me nog eens beantwoorden aub?

Reclame

Jorre

#4 , 27 jan 2010 17:41

Carpachet,

Uw man moet een testament opstellen, hetzij bij de notaris, hetzij zelf handgeschreven, waarin de kosten (die jij hebt ingebracht voor de renovatie) worden vermeld.
Bij een eventuele erfenis kunnen die dan in rekening worden gebracht en kan er ook geen betwisting over het totale bedrag zijn.

Omgekeerd kan u ook een testament (laten) opstellen en eveneens de door u ingebrachte kosten in het huis van uw man vermelden.
Als u eerder zou overlijden, dan is het bedrag dat u hebt ingebracht in de gemeenschap, duidelijk vermeld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”