Wat met huurwoning bij verwerping successie?

EPTA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat met huurwoning bij verwerping successie?

#1 , 28 mei 2026 06:52

Goeiedag,

Wat moeten we doen met de huurwoning van een persoon waarvan wij de successie verwierpen?
Moeten wij de woning en garage nog opruimen? Wie draait daar voor op?

Groeten,

EPTA

Corwynn
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2026 09:53

Goedemorgen!

Ik zou bijzonder voorzichtig zijn met het leeghalen/opruimen van de huurwoning van de overledene en raad u aan om dit niet te doen. Ik meen me te herinneren dat u als potentiële erfgenaam door het pand te betreden en spullen in bezit te nemen (al dan niet om op te ruimen), u daarmee de nalatenschap toch nog (indirect) aanvaardt ondanks uw eerdere verwerping. Betaal dus ook geen enkele rekening, of zeg de huur niet op, etc. Haal uw handen er best volledig van af; het is niet uw probleem.

Maar dan blijft inderdaad de vraag wie wel verantwoordelijk is voor het vrijmaken van het huurpand? De verhuurder moet immers ook binnen een redelijke termijn zijn/haar huurpand terug ter beschikking krijgen. Volgens mij ligt de verantwoordelijkheid dan bij de volgende erfgenamen in lijn die de erfenis wel aanvaarden. Of daarna bij een door de rechtbank aangestelde curator indien er geen andere erfgenamen zijn of indien deze allemaal de erfenis verwerpen.

De betrokken notaris zou u normaliter hierover verder kunnen informeren.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”