wat moet ik doen????

zicco
Topic Starter

wat moet ik doen????

#1 , 07 dec 2009 17:38

Mijn schoonmoeder van bijna 90 jaar oud heeft enkele dagen geleden een zware beroerte gehad en is bijna volledig verlamd. Volgens de dokters is er niet veel hoop meer op beterschap en moeten we met het ergste rekening houden.

Sinds enige tijd heeft mijn vrouw ( enige dochter) volmacht op haar rekeningen, daar haar vader reeds lange tijd overleden is.

Daar ik vrees dat schoonmoeder niet lang meer te leven heeft en mij vrouw geen successierechten op het liggend geld wil betalen, denkt zij er aan om moeders geld over te zetten op haar rekening, nu moeder nog leeft.

Wat moet ik juist doen en waar moet ik rekening mee houden voor de fiscus?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 dec 2009 14:32

Zicco ,
wat U voorstelt is eigenlijk een vorm van belastingontduiking. In feite kunnen of mogen we dat niet goedkeuren. Maar het gebeurt nu éénmaal en ik begrijp dat het gebeurt.
In se gebeurt er een schenking door bankgift aan uw vrouw. Als zo iets gebeurt minder dan drie jaar voor het overlijden van de schenker , zal het geld toch onderworpen zijn aan successierechten. Bovendien als het geld afkomstig is van een verkoop van onroerend goed , zal het alleszins moeten opgegeven worden in de nalatenschap.
Als U het geld van moeder van de rekening haalt , is het toch best nog een deel daar te laten om de begrafenis en de ziekenhuiskosten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”