vruchtgebruik van gezinswoning

viva
Topic Starter

vruchtgebruik van gezinswoning

#1 , 02 dec 2009 17:26

Mijn enige dochter koopt een huis waarin de ouders via een handgift een som geld geven om de aankoop te realiseren. Zij is dus enige eigenaar van de woning waarvoor nog een lening loopt. Tevens gebruikt ze de woning gedeeltelijk voor beroepsgebruik.
Mijn dochter huwt volgend jaar met een huwelijkscontract met scheiding der goederen en betaalt de lening voor het huis persoonlijk af.
Wat als mijn dochter komt te overlijden?
Zoals de wet voorziet gaat het vruchtgebruik van de gezinswoning naar de echtgenoot. Hij mag ook de woning verhuren. De eigendom wordt vererfd door haar ouders, die ook de erfenisrechten moeten betalen.
Kan er in het huwelijkscontract opgenomen worden dat de echtgenoot de erfenisrechten op zich neemt i.p.v de ouders en dat het geïnvesteerde bedrag (bij handgifte) door de ouders terug gegeven wordt aan de ouders.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2009 18:42

Kan er in het huwelijkscontract opgenomen worden dat de echtgenoot de erfenisrechten op zich neemt i.p.v de ouders en dat het geïnvesteerde bedrag (bij handgifte) door de ouders terug gegeven wordt aan de ouders.
De ouders erven de eigendom. Bijgevolg moeten zij de erfenisrechten betalen, ze worden immers eigenaar van het huis (weliswaar blote eigendom, maar toch enige eigenaar). Waarom zou de schoonzoon erfenisrechten moeten betalen op iets dat hij niet erft?
Daarenboven wilt u terugbetaling eisen van de schoonzoon van iets dat hij nooit verkregen heeft (de handgift). Wat u daar voorstelt komt erop neer dat uw schoonzoon de rol van verzekeringsmaatschappij toebedeeld krijgt: indien uw dochter overlijdt wil u de schoonzoon een kapitaal aan jullie doen uitkeren. Een kapitaal dat jullie dan al terug gerecupereerd hebt via de blote eigendom.

Ik de gedachte niet alleen zonderling maar ook immoreel. Denk niet dat er veel mannen zijn die op deze voorwaarden willen huwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 02 dec 2009 19:27

Uw dochter kan via huwelijkscontract of via testament haar wens te kennen geven dat het huis aan haar echtgenoot wordt vererfd , net als het bedrag van de schenking. Hierdoor kan zij haar ouders onterven.
Hou er ook rekening mee dat uw dochter en schoonzoon U beiden kunnen overleven. En , hopelijk , worden jullie nog grootouders ook. In deze gevallen hebben de bepalingen zoals jullie ze opgeven , geen zin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”