Hoe koop ik geweigerde erfenis over

Winnie1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe koop ik geweigerde erfenis over

#1 , 06 jun 2025 14:53

In 2012 koop ik samen met mijn partner een appartement onder het stelsel van wettelijke samenwonen.
We zijn dus beide voor de helft eigenaar.
Wij hebben beide kinderen uit vorige relatie.
In 2013 komt mijn partner te overlijden. Ik krijg dus het vruchtgebruik. De kinderen van mijn overleden partner wonen in het buitenland en weigeren de naakte eigendom van hen vader. Ik wil nu dit appartement verkopen. Kan dat?

Thomas Morus

#2 , 06 jun 2025 17:09

Wie is nu eigenaar van die helft?
Dat moet u eerst weten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Winnie1
Topic Starter

#3 , 08 jun 2025 10:30

Niemand is voor de moment eigenaar.. het is een geweigerde erfenis.. ik vermoed de staat?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 08 jun 2025 12:07

Een erfgenaam kan zijn deel van de erfenis weigeren, maar dat maakt het nog geen “geweigerde erfenis”. Verdere erfgenamen kunnen nog steeds aanvaarden.

Zoals al gezegd: dat moet u toch eerst duidelijk krijgen. Spreek met de notaris die de afhandeling van de erfenis heeft gedaan of die minstens de erfgenamen initieel heeft gecontacteerd.

Thomas Morus

#5 , 08 jun 2025 15:16

Op MyMinfin zie je alle eigenaars.Als erfenis wordt verworpen gaat die naar de volgenden in de rij van erfgenamen.

Winnie1
Topic Starter

#6 , 09 jun 2025 08:01

Tot 2022 stond er in myminfin dat ik halve eigenaar was en dat andere helft stond beschreven als erfgenaam xxx. Nu staat er dat ik alleen volle eigenaar ben.

Winnie1
Topic Starter

#7 , 09 jun 2025 11:06

En met eigenaar XXX bedoel ik echt zoals geschreven erfgenaam "naam overleden partner"

Thomas Morus

#8 , 09 jun 2025 12:31

Tot 2022 stond er in myminfin dat ik halve eigenaar was en dat andere helft stond beschreven als erfgenaam xxx. Nu staat er dat ik alleen volle eigenaar ben.
Proficiat!
Er zal geen enkele wettelijke erfgenaam de erfenis aanvaard hebben.
U kunt het app zonder meer verkopen. Dubbelcheck bij notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”