Testament wettelijk samenwonden na kinderen

g2g2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Testament wettelijk samenwonden na kinderen

#1 , 30 mei 2025 20:46

Goede avond.
Wij zijn een wettelijk samenwonend koppel met 2 kinderen. We hebben een gezamelijke gezinswoning waarvan we elk 50% eigenaar zijn, en daarnaast voornamelijk individuele eigendom/bezit/kapitaal.
Voor we kinderen kregen hebben we, bij het aankopen van de gezinswoning, een standaard testament geschreven:
Ik, ondergetekende, xyz, geboren te xyz op aa/bb/ccc, maak mijn testament als volgt:
- Ik wederroep alle testamenten en uiterste wilsbeschikkingen die ik vroeger zou kunnen gemaakt hebben
- Bij mijn overrlijden geef ik het grootst beschikbaar deel zowel in eigendom als in vruchtgebruik waarover de wet mij toelaat te beschikken, aan xyz, geboren te xyz op aa/bb/cccc, met mij wondende, die ik aanstel als mijn enige en algemene legetaris en die in mijn erfenis het maximum volgens de wet moet bekomen
Plaast op aa/bb/cccc
Naam Achternaam - handtekening
Ik weet dat onze kinderen reservataire erfgenamen zijn, dus dat sowieso de helft naar de kinderen gaat van de persoonlijke bezittingen. We willen nu bekomen dat de partner zoveel mogelijk erft dankzij het testament.
Gezien het testament de bewoording bevat "het maximum volgens de wet" ga ik ervan uit dat dit testament nog steeds geldig is en effectief het gewenste doel heeft?
Alvast bedankt voor uw reacties!

Franciscus

#2 , 31 mei 2025 13:40

Best via notaris.
Want is uw testament geregistreerd?

g2g2
Topic Starter

#3 , 06 jun 2025 20:24

Neen testament is niet geregistreerd, maar volgens mijn interpretatie is het enige voordeel hiervan dat het gemakkelijk terug te vinden is na overlijden. Wat voor de partner ook geen probleem is indien het niet geregistreerd is.

Volgens mijn studiewerk is bovenstaand echter wel een correct testament dat aan de verschillende voorwaarden voldoet en ons doel haalt van de partner het meest mogelijke te laten erven, of heb ik het fout?

Reclame

wanton

#4 , 06 jun 2025 22:03

Waarom zou je dit zo doen. Sorry, ik zie daar niet direct het nut van. Alles in acht genomen, is dit een vrij dure oplossing. De vrijstellingen die bij het eerste overlijden van toepassing zijn, worden later duurder terugbetaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

g2g2
Topic Starter

#5 , 09 jun 2025 19:15

Omdat we rond de 40 jaar oud zijn en de kinderen nog jong, en bij een overlijden en eventuele andere tegenslag wel het geld kunnen gebruiken als langstlevende ipv het rechtstreeks naar kinderen van 5j oud te laten gaan.

Thomas_AA

#6 , 09 jun 2025 19:57

Dus bij uw overlijden gaat het maximale deel naar uw overlevende partner.

Gezien uw leeftijd is de kans behoorlijk dat die een nieuwe relatie krijgt, mogelijk ook met nieuwe kinderen. U vindt het dus prima dat deze later een deel van het vermogen krijgen dat anders naar uw kinderen was gegaan?

Het wettelijk erfrecht zit niet zo slecht ineen. Als u ermee wil knutselen, denk dan aan alle scenario’s. Ook daarvoor dient een notaris, niet enkel voor de registratie.

wanton

#7 , 10 jun 2025 11:59

Maak een testament dat de partner , belastingvrij, max 50.000 euro kan erven. Die behoudt ook zijn eigen deel. Laat de rest gebeuren volgens het wettelijk erfrecht. Dus huis wel verdelen aan de kinderen, partner heeft toch vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”