Halfzus

Peter147
Topic Starter

Halfzus

#1 , 23 nov 2009 16:39

Hallo,

Hierbij ons probleempje.

Uit een vorig huwelijk heeft mijn vader nog een dochter die wij in 25 jaar niet meer hebben gezien.
Mijn vader is dus enkele jaren later hertrouwd onder het stelsel “scheiding van goederen” en ikzelf ben enig kind voor mijn moeder.
Mijn ouders hebben beiden gewerkt (mijn moeder halftijds) en zijn nu met pensioen.

Een vijftien jaar geleden hebben ze het ouderlijke huis verkocht en samen een nieuwbouw gezet (50/50) waar ze nu nog in wonen.
Verder hebben ze, enkel op naam van mijn moeder, een vakantiehuisje gebouwd.

Zij zijn nu van plan, op aanraden van de notaris, hun huis te verkopen en 1/3 van de helft van de opbrengst op een (spaar)rekening te parkeren. Deze 1/3 + het gedeelte van mijn moeder (1/2) wensen ze aan mij te schenken.

Mijn moeder vreest echter dat, gezien ze in hun vakantiehuis zouden willen gaan wonen, mijn halfzus later eveneens aanspraak zou willen/kunnen maken op een deel hiervan. Dit aangezien ook mijn vader voor de bouw hiervan heeft bijgedragen.

Is dit correct of kan mijn halfzus enkel aanspraak maken op het gedeelte die ze op de spaarrekening zouden willen zetten?

Alvast bedankt voor de reacties/tips.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 nov 2009 18:25

U bent de enige erfgenaam van uw moeder. Uw vaders erfenis moet U delen met uw halfzus , die recht heeft op 1/3. U krijgt nu reeds 1/3 , het vrij beschikbaar gedeelte van uw vader via schenking 'buiten erfdeel'. Bij zijn overlijden krijgt U uw tweede 1/3 deel. Tot dusver is er niets onwettigs.
Indien uw halfzus , bij het overlijden van uw vader , kan bewijzen dat hij geïnvesteerd heeft in een onroerend goed van uw moeder , kan zij compensatie vragen. Er is een stelsel van scheiding van goederen en de beide vermogens moeten 'hersteld' worden , door het feit dat tegoeden uit het vermogen van vader zijn overgegaan naar dat van moeder. Dit is het principe. Het zal echter moeilijk zijn voor uw halfzus dit te bewijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Peter147
Topic Starter

#3 , 24 nov 2009 11:19

Hmm! Bedankt voor je reactie wanton.

Stel nu dat mijn ouders ipv hun huis, het vakantiehuis op naam van mijn moeder, i) aan mij schenken of ii) eerst verkopen en dan aan mij schenken (3%). Wat dan met het eventuele vruchtgebruik en mijn halfzus?

Ingewikkeld allemaal...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 nov 2009 11:51

Uw moeder kan zonder probleem het vakantiehuis aan u schenken vermits u haar enige erfgenaam bent. Idem als ze het huis verkoopt en u de geldsom schenkt. Er is daarbij geen vruchtgebruik.

Het verandert niets aan de mogelijkheid dat de halfzus niet akkoord zal gaan en compensatie kan eisen wegens vermenging van vermogens bij het overlijden van jullie gemeenschappelijke vader. Maar dat moet ze dan wel kunnen bewijzen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”