Erfenis: groot deel inboedel verdwenen

CL.Fr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis: groot deel inboedel verdwenen

#1 , 26 mar 2025 08:23

Goedemorgen iedereen
De vader van mijn zoon is recent overleden, mijn zoon is de enige erfgenaam. Zijn grootouders (ouders van zijn vader) en oom & neef hebben tot zijn grote verbazing heel veel van de inboedel die in het huis van zijn vader (huis = eigendom van zijn vader) stond reeds weggehaald voor de begrafenis al blijkbaar (buren kwamen dit tegen hem vertellen). Ze konden dit doen omdat mijn zoon geen sleutel had van het huis van zijn vader en zij wilden de huissleutels, portefeuille, enz niet aan mijn zoon bezorgen tot na de begrafenis (nu weten we dus waarom). Ze hebben de duurste spullen meegenomen (dure antiek, kunst, enz) ook alle spullen met emotionele waarde nl alle foto's, alle documenten, gsm's van zijn vader, alsook een grote (heel dure) collectie zeldzame boeken (die hebben een grote emotionele waarde voor mijn zoon, daar dat is iets van hem en zijn vader, nl die verzameling hebben ze samen de voorbije 30 jaar samengesteld). Kunnen zij dit zomaar doen? Mijn zoon heeft hen vriendelijk verzocht om die collectie boeken, foto's en documenten terug te geven, de rest zou hij zo laten daar hij geen ruzie wilt met zijn grootouders. Maar ze lachen hem uit. Wat kan hij daartegen doen? De notaris die hem gecontacteerd heeft staat op de loonlijst van zijn grootvader, dus weten we niet of die het correcte zal doen aangezien hij reeds 20 jaar al werkt voor die familie (en zij zijn grootste klant zijn). Zoekt mijn zoon beter een andere notaris of kan die notaris niks achterhouden voor mijn zoon ? Aangezien ik las dat een notaris onpartijdig moet zijn. Dank u voor jullie hulp en informatie alvast! 👍, prettige dag nog

lukasi

#2 , 26 mar 2025 09:12

advocaat en andere notaris aanstellen .

treesje58

#3 , 26 mar 2025 14:00

Inderdaad andere notaris aanstellen, je mag altijd je eigen notaris gebruiken, en gezien zoon normaliter de eerste in lijn van erfenis is mag kiezen welke notaris hij gebruikt om de afhandeling van de erfenis te doen.

Bijkomend de notaris vragen duidelijk neer te schrijven voor de grootouders, etc... wat de burgerlijke en gerechterlijke gevolgen zijn van heling van erfgoederen, met de 'bevriende' notaris in bijschrift zodat hij dit goed kan uitleggen.

Advocaat kan zeker nooit kwaad om dit ook nog eens kracht bij te zetten en eventueel een dagvaarding te laten opstellen.

Reclame

Franciscus

#4 , 26 mar 2025 14:27

Grootouders gaan vermoedelijk geen erfgenamen zijn gezien er een zoon is.
Of de vader moet een andere beslissing hebben genomen dat ook de ouders via testament erven.
Het verwijderen van zaken uit de erfenis zonder 'bevoegdheid' is strafbaar.
Zelf ttz uw zoon want die lijkt me meerderjarig (30 jaar) de nodige info verkrijgen en dan optreden als erfgenaam zal huis en inboedel van hem zijn ook de bankrekeningen.
Desnoods aangifte bij politie ... maar eerst een notaris aanstellen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”