Situatie schets:
Mijn mama is 6 jaar geleden overleden. Mijn papa, zus en ik erfden dus alledrie een derde van mijn mama haar helft van het huis. Al de rest ging naar mijn papa.
Meteen na de begrafenis verhuisde mijn zus naar de andere kant van het land en had geen verdere interesse in het huis.
Mijn papa en ik zijn er blijven wonen, maar na een paar maanden is mijn papa zomaar vertrokken om bij zijn nieuwe vriendin in te trekken (ik kwam dit pas een week erna te weten via mijn zus). Ik bleef in mijn ouderlijk huis wonen, omdat ik nog studeerde en geen eigen huis kon veroorloven. Zowel mijn papa als zus vonden dit prima.
Ondertussen werk ik al 3 jaar en woon hier nog steeds. Ook mijn vriend is hier bij ingetrokken. Wij betalen geen huur, maar zijn wel het huis aan het renoveren. Wij hebben al veel tijd en geld besteed in o.a. het huren van grote containers om de meubels en spullen die mijn papa gewoon had achter gelaten (en niet meer nodig had) weg te gooien en plaats te maken voor onze eigen spullen. We hebben ook de beneden verdieping opnieuw geverfd (erg precies, met plamuren, schuren, kwaliteitsverf, ...) en gaan binnenkort aan de bovenverdieping beginnen.
Het is een huis van 30 jaar oud en al de leidingen zijn compleet verkalkt en dienen gedeeltelijk vernieuwd te worden. Ook de wc blijft door kalkschade constant lopen en bad en lavabo in de badkamer zijn constant verstopt, ook door kalkschade. Deze dienen dus vervangen te worden, door een nieuwe wc en lavabo. Ook de badkamer is volledig aangetast door schimmel door slechte ventilatie (constructiefout) en daar willen we ook de nodige stappen voor ondernemen.
De tuin is ook aan vernieuwing toe en die willen we dan ook opnieuw heraanleggen (nu ligt er grint, we willen hier terug gras van maken).
Ook de elektriciteit is sterk verouderd en dient naar nieuwe normen geüpdate te worden. Enfin, kort gezegd, we hebben nog werk en kosten genoeg in dit huis die we vrijwillig doen om te compenseren dat wie hier gratis kunnen wonen.
Vraag:
Vandaag ontving ik bericht (informeel) van mijn papa, na een ruzie, dat hij toch huur wilt vragen.
Mijn vraag hierover is: Kan dit zomaar? Ik ben tenslotte mede-eigenaar, doe mijn best om het huis op te knappen en we hebben al een aanzienlijke som geïnvesteerd. In de eerste plaats is hij ook zelf verhuisd zonder enige woord uitleg toen ik zelf nog geen inkomen had en amper eten kon kopen.
Indien ja: kan ik dan eisen dat mijn papa zelf eerst alles in dit huis in orde brengt (sanitair, elektriciteit, schimmel, al zijn spullen die hier nog zijn - op de zolder vb. - weghalen, etc) zoals het hoort als huurbaas en kan ik dan (een deel van) mijn gemaakte kosten terug op hem verhalen?
En kunnen wij tot dit in orde is, hier gratis blijven wonen? Wij zijn van plan om tussen 2011 en 2014 te verhuizen naar een eigen huis, dus het is zeker niet onze bedoeling om hier nog jaren te blijven wonen.
Indien nee: Op welke grond kan hij dit dan niet eisen?
Op zich heeft hij zich ook nog niet goed geïnformeerd en beseft hij niet dat je niet zomaar een huis kan verhuren, hij moet hiervoor eerst toestemming aan de bank vragen (het huis is nog niet volledig afbetaald) en de opbrengsten aangeven aan de belastingen. Ik denk ook dat huurbaas zijn toch een paar verplichten met zich meebrengt en dat je een huis niet zomaar kan verhuren in eender welke staat (zijn hier geen normen voor?).