ongelijke verdeling nalatenschap

zicco
Topic Starter
Berichten: 18

ongelijke verdeling nalatenschap

#1 , 07 nov 2009 15:32

6 maanden geleden overleed mijn moeder, mijn vader is nog in leven

De 3 kinderen, ikzelf, broer jan en broer piet, kregen in het verleden toen moeder nog leefde reeds onroerend goed geschonken.

Ik kreeg het ouderlijk huis,waar mijn vader vruchtgebruiker van is. (aktuele waarde 200.000 €)

Broer Jan kreeg 2 bouwgronden ( aktuele waarde 600.000 €)

Broer Piet kreeg een eerste bouwgrond (aktuele waarde 300.000 €)
Nadien kreeg hij een 2de bouwgrond geschonken van mijn ouders met de clausule "schenking buiten erfdeel" (aktuele waarde 400.000 €)

Er is niets meer voorzien in de nalatenschap buiten wat geld (20.000 €)
en een landbouwgrond (50.000 €)


U begrijpt dat mijn deel niet evenredig is aan dat van Jan en Piet.
Hoe word dit opgelost en welk bedrag wordt er ingebracht van de grond van Piet die onder "schenking buiten erfdeel" valt.

Jan en ikzelf werden nooit op de hoogte gebracht door wie dan ook, dat broer Piet zijn 2de stuk grond geschonken werd onder voormelde clausule.
Wij kwamen het pas te weten door de akte van nalateschap.


Hoe moet ik handelen om een evenredig deel te verkrijgen.


Graag uw reactie(s) en waarvoor dank,


An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 nov 2009 17:03

Bij een overlijden van een persoon wordt , om de verdeling te bepalen , de nalatenschap eerst samengesteld : alle goederen die er zijn op het ogenblik van overlijden min eventuele schulden , plus alle schenkingen die de overledene ooit geeft gedaan , berekend aan zijn huidige waarde. Deze pot noemt men de fictieve massa.
Er zijn drie kinderen : 3/4 van de nalatenschap wordt verdeeld tussen de kinderen, zodat ieder 1/4 zal krijgen. Dat laatste kwart is vrij beschikbaar en kan aan iedereen toebedeeld worden , al dan niet familie. U geeft een totale waarde op van 1570.000 €. Eén vierde is 392.500 €. Degene die meer heeft ontvangen zal moeten terugbetalen aan de pot.
De schenking buiten erfdeel wordt eerst berekend op het vrij beschikbaar gedeelte , de overschot komt ook in de pot. Maar zoon Piet zal de helft van de erfenis hebben ontvangen.
Uzelf heeft de blote eigendom ontvangen , die is nog minder waard vermits uw vader het vruchtgebruik heeft. U kan dus niet vrij beschikken over het huis.
Degene die te weinig gehad heeft , kan ( en zal) verrekening vragen tot hij zijn reservatair of voorbehouden deel heeft bereikt. De notaris kan dat regelen.
Het is spijtig dat dit op deze manier is gebeurd. Een stelling bij schenking is nog steeds : geef al uw kinderen evenveel en hetzelfde.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Topcatalpha
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2017 17:00

Dag,

Hoe ver kan je terug gaan in jaren ivm ongelijke verdeling van nalatenschap. Mijn zus heeft bv 1800 m2 gekregen en ikzelf 10 jaar later maar 675 m2 . Goed voor een verschil van wel 120.000 euro. Het is intussen wel 20 jaar geleden.

Alvast bedankt.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 apr 2017 19:48

Best een eigen topic beginnen. Er een inpikken van 7 jaar oud van iemand anders is niet zo vriendelijk.

Topcatalpha
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2018 17:00

Mijn excuses, dan mag mijn bericht verwijderd worden. Ik had geen idee dat een publiek forum enkel persoonsgebonden is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”