de techniek "PLAATSVERVULLING"

hardlife
Topic Starter

de techniek "PLAATSVERVULLING"

#1 , 05 nov 2009 03:50

Geachten,

ik heb een vraagje omtrent de plaatsvervulling.

Stel : X overlijdt, haar zoon A was reeds vooroverleden op dat tijdstip. bijgevolg treden de kinderen van A (C en V) op bij plaatsvervulling. Echter verwerpen zij. Gaat de plaatsvervulling dan door ten gunste van de kinderen van C en V. M.a.w. zijn de kinderen van C en V erfgerechtigd waardoor zij ook dienen te verwerpen/aanvaarden? (kunnen zij ook optreden via plaatsvervulling van A is dus mijn vraag)

Mss van belang : A heeft nog een in leven zijnde zus.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 nov 2009 08:51

Geschrapt antwoord: sorry voor de foute informatie die ik schreef.
Laatst gewijzigd door wolf2 op 06 nov 2009 08:20, 2 keer totaal gewijzigd.

hardlife
Topic Starter

#3 , 05 nov 2009 14:16

Bedankt voor de reactie, maar u begrijpt de situatie duidelijk niet zo goed, waarschijnlijk leg ik het te onduidelijk uit, vandaar nog een poging :

X is overgrootmoeder
A is overgrootvader, kind van X
C en V zijn kleinkinderen X, kinderen van A
S en E zijn achterkleinkinderen X, kinderen van C en V.

A is reeds vooroverleden.

X komt te overlijden. Bijgevolg komen C en V (kinderen van de reeds vooroverleden A) op bij plaatsvervulling tot de nalatenschap van X.

C en V verwerpen dit nalatenschap. Dienen de kinderen van C en V ook te verwerpen? M.a.w. kunnen S en E ook via plaatsvervulling tot het nalatenschap van A komen als C en V verwerpen.

Evenwel heeft A nog een nog in leven zijnde zuster T.
Erf T alles van X indien C en V verwerpen? Of dienen diens kinderen S en E ook te verwerpen?

Reclame

wolf2

#4 , 05 nov 2009 18:29

Antwoord geschrapt: ik was de mist ingegaan.
Laatst gewijzigd door wolf2 op 06 nov 2009 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

hardlife
Topic Starter

#5 , 05 nov 2009 18:40

Maar zus van A staat toch in 1e graad (rechte lijn t.a.v. decujus X), terwijl die kinderen van C en V maar in 3e graad staan (rechte lijn t.a.v. decujus X), waardoor de dichtste de verste in graad uitsluit? A erft alles?

hardlife
Topic Starter

#6 , 05 nov 2009 18:43

Ik zoek dus antwoord op de vraag : Als C en V (die optreden bij plaatsvervulling van A) verwerpen, kunnen diens kinderen dan nog op komen bij PLAATSVERVULLING van hun vooroverleden opa A?

alvast bedankt

wanton

#7 , 05 nov 2009 18:46

Hallo ,

indien men een nalatenschap verwerpt , doet men dit ten gunste van de mede-erfgenamen. Verwerpen voor de eigen afstammelingen heeft enkel zin als men de enige erfgenaam is. Verwerpen zelf doet geen plaatsvervulling ontstaan.

De kinderen van C & V moeten dus zelf de nalatenschap niet verwerpen. Als C & V de erfenis verwerpen , komt alles toe aan de zuster T , die samen met hen tot de erfenis is ' geroepen'. Enkel indien T. de nalatenschap ook niet zou aanvaarden , komen we terecht bij de kinderen van C & V, waarbij die kinderen dan individueel optreden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hardlife
Topic Starter

#8 , 05 nov 2009 19:13

Hallo ,

indien men een nalatenschap verwerpt , doet men dit ten gunste van de mede-erfgenamen. Verwerpen voor de eigen afstammelingen heeft enkel zin als men de enige erfgenaam is. Verwerpen zelf doet geen plaatsvervulling ontstaan.

De kinderen van C & V moeten dus zelf de nalatenschap niet verwerpen. Als C & V de erfenis verwerpen , komt alles toe aan de zuster T , die samen met hen tot de erfenis is ' geroepen'. Enkel indien T. de nalatenschap ook niet zou aanvaarden , komen we terecht bij de kinderen van C & V, waarbij die kinderen dan individueel optreden.
Dankuwel, dit antwoord zocht ik. Heeft U hiervoor eventueel enige juridische grondslag? (wettelijke bepaling, rechtsleer, etc.)

Mijn oprechte dank!

wanton

#9 , 05 nov 2009 22:38

Ik kan u ter bevestiging best verwijzen naar de betreffende artikels uit het
Burgerlijk wetboek , vooral nr 786 & 787.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#10 , 06 nov 2009 10:23

“Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt door aanwas ten goede aan zijn medeërfgenamen; indien hij alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad. Art.787.Men komt nooit bij plaatsvervulling op voor een erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft; indien hij die de nalatenschap verwerpt, de enige erfgenaam is in zijn graad, of indien al zijn medeërfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden.”(Burgerlijk Weboek).

Indien (C en V) ,plaatsvervullers van A,de nalatenschap verwerpen dan vervullen de kinderen van (C en V) NIET hun plaats. Het aandeel van (C en V) komt dan door aanwas ten goede aan de zus van A.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#11 , 06 nov 2009 13:41

Ik kan u ter bevestiging best verwijzen naar de betreffende artikels uit het
Burgerlijk wetboek , vooral nr 786 & 787.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”