verkoop huis door moeder bij overlijden vader

ll.cool.s
Topic Starter

verkoop huis door moeder bij overlijden vader

#1 , 03 nov 2009 13:46

Mijn vader is enkele jaren geleden overleden. Deze was getrouwd met mijn moeder.Nu wil mijn moeder onze ouderlijke woonst verkopen (die volledig afbetaald is.)
Ik heb gezien dat het huis te koop staat via een notaris op immoweb.
Mijn vraag is nu, als het huis verkocht geraakt, krijgen wij, de kinderen daar dan een deel van? (wij zijn met drie, allemaal meerderjarig)

Kenissen van mij beweren dat ze zelfs onze handtekening voor verkoop nodig hebben en dat het dan in vier gelijke delen zou verdeeld worden.

Ik durf mijn moeder hier zelf niet over aanspreken. Zij heeft nooit echt de intentie gehad om ons iets te geven/schenken, meer nog ik weet dat zij vlak voor mijn vader zijn overlijden nog enkele documenten met hem is gaan tekenen ivm haar erfenis maar ik snap of weet er niets van.
Zou het kunnen dat wij helemaal niets krijgen? Hoe kan ik dit allemaal te weten komen?
Kan ik op één of andere wijze te weten komen hoe het zit met deze situatie en mijn vaders erfenis zonder dat mijn moeder dit te weten komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 nov 2009 14:12

Informeer U bij de notaris.
Hebben jullie iets getekend bij de aangifte van nalatenschap? Zo niet , zou het best kunnen dat uw ouders nog een wijziging huwelijkscontract hebben gemaakt waarbij uw moeder alles erft van vader ; 'langst leeft ,al heeft'.
Dan erven jullie niets van vader en heeft moeder alleenzeggenschap over het huis als enige eigenaar, zelfs al was het huis van de gemeenschap. Bij verkoop moet zij niets uitbetalen.
Zonder dergelijke formule erven de kinderen de blote eigendom van vaders helft , waardoor moeder niet alleen kan beslissen over het huis. Bij een onderling akkoord van verkoop moeten de kinderen dan de tegenwaarde van hun blote eigendom krijgen.

De notaris moet U kunnen informeren. Bij de Registratie en Domeinen moeten ze U ook kunnen inlichten over de eigendomsverhouding van die woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lex

#3 , 03 nov 2009 14:26

Zonder dergelijke formule erven de kinderen de blote eigendom van vaders helft , waardoor moeder niet alleen kan beslissen over het huis. Bij een onderling akkoord van verkoop moeten de kinderen dan de tegenwaarde van hun blote eigendom krijgen.
Als moeder mede-eigenaar is van de woning dan geldt... Art. 815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd,...(Burgerlijk Wetbeok) en dan maakt het niet uit of de kinderen hun krabbel willen zetten op niet...de verkoop zal sowieso doorgaan, alleen gaat het de kinderen een bom geld aan advocaats- en gerechtskosten kosten.
Een verloren zaak op voorhand voor de kinderen!

Reclame

wanton

#4 , 03 nov 2009 19:55

Ben niet akkoord , Lex. Sorry!

De kinderen -blote eigenaars kunnen geen verkoop van de woning of omzetting van hun blote eigendom eisen als de overlevende ouder minstens vruchtgebruiker is van die gezinswoning.

(BW. Art 745 quater §4)
Toet-anch-Amon

Lex

#5 , 04 nov 2009 09:43

Ben niet akkoord , Lex. Sorry!

De kinderen -blote eigenaars kunnen geen verkoop van de woning of omzetting van hun blote eigendom eisen als de overlevende ouder minstens vruchtgebruiker is van die gezinswoning.

(BW. Art 745 quater §4)
Euh Wanton, waar heb ik geschreven dat het wel kon?

Ik heb toch alleen maar geschreven dat als moeder mede-eigenaar is dat ze haar deel kan verkopen, of de kinderen nu akkoord gaan of niet als ze wil verkopen, dan zal ze verkopen, desnoods via de rechtbank maar een verkoop tegenhouden kunnen de kinderen niet.

Dat is wat ik heb geschreven!
Laatst gewijzigd door Lex op 04 nov 2009 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ll.cool.s
Topic Starter

#6 , 04 nov 2009 12:36

Ik denk dat ze inderdaad nog vlug een wijziging van het huwelijkscontract hebben gemaakt als mijn vader op zijn sterfbed lag, kan dit?? als iemand nog op sterven ligt en ziek is?

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 nov 2009 12:43

Ja dat kan.
Indien uw moeder NIET de enige (volle) eigenaar is zal ze het niet buiten jullie medeweten kunnen verkopen.

wanton

#8 , 04 nov 2009 14:37

Oke Lex , door uw vermelding art. 815 , begreep ik dat ook de kinderen konden vragen uit onverdeeldheid te treden. En dat is dus niet zo , enkel de vruchtgebruiker kan dat vragen.

De formule 'langst leeft ,al heeft ' is te mijden voor koppels die kinderen hebben.Al was het maar voor de hoge successierechten die normaal volgen. Dit doet vermoeden dat er een slechte verstandhouding was in het gezin???!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”