Erfenis en vaststelling financieel misbruik van volmacht bij leven

Ca62
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis en vaststelling financieel misbruik van volmacht bij leven

#1 , 13 feb 2025 06:53

Bij opname in een WZC had mijn vader aan één van mijn broers een volmacht op zijn rekening gegeven. Bedoeling was hiermee zijn betalingen en noodzakelijke aankopen (toiletgeruef, kleding) te doen.
Na het overlijden van mijn vader stellen we vast dat die rekening ook voor persoonlijke doeleinden zijn gebruikt. Dit gaat van betalingen van eigen facturen (belastingen, energiefactuur) tot betaling van de aankoop van een auto.
Wij hebben rekeninguitrekseks opgevraagd die dit oneigenlijk gebruik aantonen.
Mijn vraag is of wij hiervoor juridische stappen kunnen ondernemen en of dit enige kans op slagen heeft.

Sirkii

#2 , 14 feb 2025 11:44

k Zou denken van wel. Begin met een door de erfgenamen ondertekende AS waarin je de teruggave vordert. Levert dit niets op dan moet je procederen (als t bedrag de moeite waard is wat lijkt van wel). Wel “raar” dat broer volmacht kreeg ipv de kinderen maar dit terzijde.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2025 15:47

Welke bewijzen hebt u?
Heeft die broer nog steeds volmacht?
Kan een of meerdere kinderen ook een volmacht krijgen zodat de rekeningen kunnen afgedrukt worden ==> bewijs van misbruik.

Als aangetrouwde neef ben ik samen met twee nichten jaren lasthebber geweest van hun nicht.

Reclame

basejumper

#4 , 19 feb 2025 16:54

Beste

U kan de rekeninguittreksels aan de bank opvragen als erfgenaam voor zover u die nog niet zou hebben.
Inn dit geval zou ik ook een notaris de vereffening laten doen.
Ik weet niet wat er nog is aan vermogen (onroerend en roerend) en met hoeveel erfgenamen jullie zijn. In voorkomend geval kan het volstaan dat er 'inkorting' gebeurt van reeds onterecht opgenomen bedragen. dat is goedkoper dan procederen. Want de som van bob de auto gaat die broer waarschijnlijk niet in liquiditeiten hebben. Vraag is natuurlijk of dat gegeven de erfenis al dan niet effectief een mogelijkheid is. Een volmacht is alleszins geen vrijgeleide om eigen uitgaven te doen. Een volmachthouder is enkel gemachtigd om voor de volmachtgever en in diens belang verrichtingen uit te voeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”