Overlijden stiefvader

Dorien888
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlijden stiefvader

#1 , 01 jan 2025 15:38

Mijn stiefvader is onlangs overleden na een lang ziekenbed. Hij was getrouwd met mijn moeder. Bij mijn weten waren ze getrouwd met gemeenschap van goederen maar dit weet ik niet zeker. Zij hebben samen nog 2 eigen kinderen.

Ik heb geen relatie met mijn moeder, ook niet met mijn twee halfbroers.

Ik ga ervanuit dat mijn moeder alles zal doen om mij later zoveel mogelijk uit te sluiten van de erfenis.

Op welk erfdeel heb ik recht?

Stel dat zij alles wegschenkt aan de andere twee kinderen, kan ik dan via een proces mijn deel alsnog opeisen?

Ze heeft de gezinswoning te koop gezet. Ik neem aan dat mijn halfbroers nu voor een deel naakte eigenaar zijn door de erfenis van hun vader, mijn stiefvader?

Ik wil graag begrijpen hoe alles in zijn werk gaat.

Groetjes

Dorien888
Topic Starter

#2 , 01 jan 2025 16:01

Bijkomende vraag: kan mijn moeder mij uitsluiten door nu de gezinswoning te verkopen en samen met de andere 2 kinderen een gesplitste aankoop te doen? Bv. Een huis waar mijn moeder het vruchtgebruik op heeft en mijn halfbroers de naakte eigendom?

wanton

#3 , 02 jan 2025 10:46

Dorien,
van uw stiefvader zal er niets naar u komen. Indien uw moeder overlijdt, heb je altijd recht op een minimum deel. Dat is in dit geval : 1/3 van de helft. Via testament kan uw moeder de helft van haar erfenis verdelen onder uw halfbroers. Het is aan u om toe te (laten) zien wat in die erfenis zit. Want alles wat ze ooit zou weggeven, komt in aanmerking. Dus te controleren wat ze doet als ze ooit het huis zou verkopen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Lelie60

#4 , 02 jan 2025 11:24

Was de woning al eigendom van de stiefvader voor zijn huwelijk met uw moeder ? Dan vrees ik ervoor dat er voor u zelfs geen 1/3 van de helft inzit. Heeft uw moeder mee de woning afbetaald dan is er misschien kans om iets te erven maar hoe kan je dit bewijzen. Heeft je moeder altijd gewerkt ? Uw halfbroers erven van hun vader en u erft van uw wettige vader.

Dorien888
Topic Starter

#5 , 02 jan 2025 13:29

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn moeder heeft altijd gewerkt en het huis mee afbetaald.

Dorien888
Topic Starter

#6 , 02 jan 2025 13:31

@ Wanton: hoe kan ik controleren wat ze doet? Ik hoor van andere familieleden dat ze een kleinere woning wenst te kopen. Maar hoe check ik wat ze nu al dan niet weg schenkt?

lukasi

#7 , 02 jan 2025 14:15

ik zou aanraden om een eigen notaris in te schakelen om dit uit te zoeken.
.

Dorien888
Topic Starter

#8 , 02 jan 2025 14:29

Kan dit discreet gebeuren of komt mijn moeder te weten dat ik aan het neuzen ben?

basejumper

#9 , 03 jan 2025 22:47

Beste

U bent geen erfgenaam van uw stiefvader. Zijn nalatenschap gaat naar zijn kinderen in naakte eigendom en uw moeder in vruchtgebruik.
Zolang uw moeder niet sterft bent u geen erfgenaam en doet zij wat ze wil met haar geld. Enkel op het moment van haar overlijden kan u optreden. En kan u na laten gaan wat de voorgaande 5 jaar gebeurde via bank uittreksels. Bij leven zal een notaris u geen enkele info over haar verrichtingen geven gezien u geen betrokken partij bent.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Dorien888
Topic Starter

#10 , 03 jan 2025 23:40

Dus bij haar overlijden kordaat optreden en alles goed laten uitpluizen?

U spreekt over een termijn van 5 jaar.. Dus als ze nu alles wegschenkt en nog 7 jaar leeft, ben ik de pineut?

Dorien888
Topic Starter

#11 , 04 jan 2025 21:40

Maar je kan wel onofficieel schenken? Of kan je de bankafschriften tot 20 jaar terug checken?

basejumper

#12 , 04 jan 2025 22:03

Beste

Banken zijn wettelijk slechts gehouden 10 jaar de uittreksels bij te houden. 20 jaar zal dus niet lukken. En op bankafschriften zal u enkel iets terugvinden als er op die wijze overschrijvingen naar derden gebeuren.
Anderzijds is 20 jaar een lange termijn die u mogelijk toelaat terug on spekking terms met uw moeder te raken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lelie60

#13 , 06 jan 2025 11:57

Ja het zal toch moeilijk kunnen worden afhankelijk van de periode tot overlijden van moeder. On speaking terms komen is nog geen garantie. Zeker niet als de relatie al lang verstoord is. Waarschijnlijk huwelijkscontract gemeenschap van aanwinsten en als er in dat geval geen aankopen van onroerend goed gebeurden na huwelijk zal er weinig te halen vallen tenzij moeder kortelings overlijdt na eventuele verkoop woning. Anders zal alles opgesoupeerd zijn. Via testament kan ze de erfenis al beperken tot 1/6 de. Misschien revanche omdat ze denkt bij de scheiding erg benadeeld te zijn en dat dochter via de weg van haar vader haar aandeel zal erven.

bullgod

#14 , 07 jan 2025 10:21

zodra uw moeder overleden zal zijn, bent u reservataire erfgenaam en kunnen de andere erfgenamen niets doen zonder uw toestemming.
tot dan: laugh and walk away.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Dorien888
Topic Starter

#15 , 07 jan 2025 14:03

Erfenis tot 1/6 beperken vind ik prima. Ik verwacht ook niks anders. Maar dat 1/6de deel wil ik wel. Daar heb ik recht op. Maar als ze nu alles wegschenkt zal er ook van dat 1/6de deel niks overblijven. Haar huis staat te koop voor 600.000 euro, dus dat kan al tellen.

Mijn mama heeft mij als kind verstoten en is een nieuw leven begonnen. On speaking terms geraken is een moeilijk verhaal.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”