Recent is mijn oom overleden. Hij was gescheiden en had geen kinderen. Ik ben aangesteld geweest als enige erfgenaam, en heb aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving.Tot enkele jaren geleden woonde mijn grootmoeder - zijn moeder (96 jaar oud) - bij hem in. Zij is weduwe. Sindsdien verblijft zij in een woonzorgcentrum (WZC). Mijn oom en grootmoeder hadden een zorgvolmacht en zorgovereenkomst, opgesteld door een notaris (oom als lasthebber; grootmoeder als lastgever). De zus van mijn oom heeft jarenlang niet omgekeken naar de grootmoeder. Maar sinds het overlijden van mijn oom heeft de zus een zorgovereenkomst en zorgvolmacht laten opstellen voor de grootmoeder.
Mijn oom had thuis documenten en spullen liggen van de grootmoeder, die ze niet kon meenemen naar het WZC. Na het overlijden van mijn oom en het leeghalen van het huis zijn deze documenten en spullen naar mij gekomen.
Recent ontving ik de vraag van mijn oom's zus naar enkele spullen en documenten van de grootmoeder. Twee specifieke zaken zijn het trouwboekje en juwelen. Natuurlijk heeft de zus van mijn oom, als directe erfgenaam van de grootmoeder, en nu ook houder van een zorgvolmacht, hier recht op.
In de documenten van de grootmoeder zit ook een handgeschreven testament, waarin een oplijsting wordt gemaakt van juwelen die naar mijn oom dienen te gaan bij haar overlijden. Deze lijst is voorzien van foto's. Lager op het testament staat geschreven dat "de rest" van de juwelen naar mijn oom's zus dienen te gaan. Ik heb echter de vrees dat - indien ik alles overbreng naar mijn oom's zus - er juwelen zullen "verdwijnen". Ik heb dus enkele vragen:
1A) Ik had gehoopt dat er een systeem bestaat om documenten en spullen van waarde in bewaren te laten bij de notaris, als een persoon er zelf geen zorg meer kan voor dragen (zijnde mijn grootmoeder in het WZC) en er een vermoeden is dat er spullen zouden verdwijnen. Bij inwinnen van advies bij de notaris blijkt dat ongebruikelijk, en zij stelde voor om eerder gebruik te maken van een inventaris met duidelijke beschrijving en foto's, en die te laten ondertekeken door mijn oom's zus als ontvangsbewijs en bewijs van inhoud. Is zoiets ook juridisch bindend? Met andere woorden, biedt het enige garantie dat er geen spullen zouden verdwijnen voor grootmoeder's overlijden?
1B) Kan ik de juwelen die volgens het testament bedoelt zijn voor mijn oom achter de hand houden - als zijn erfgenaam? Ik veronderstel van niet, aangezien de grootmoeder nog op eender welk moment haar testament kan herzien?
2) Ik begrijp mijn oom's zus vraag achter het trouwboekje niet goed. Misschien ben ik niet genoeg op de hoogte van de waarde van een trouwboekje; maar wat zou zij kunnen doen met dat trouwboekje? Biedt dat enig voordeel bij latere erfenis? Zie ik iets over het hoofd?