Overlijden en bankrekeningen

MikaBoga83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlijden en bankrekeningen

#1 , 17 dec 2024 12:21

Beste mensen,

Ik ben getrouwd onder het wettelijk stelsel. Dus zonder huwelijkscontract, etc. Nu had ik gelezen dat bij een overlijden van de huwelijkspartner zelfs de bankrekeningen van de overlevende partner worden geblokkeerd. Omdat ik de grootverdiener ben dacht ik mijn partner veilig te stellen door al ons spaargeld op te sparen op haar bankrekening, maar dat heeft blijkbaar niet veel zin. Stel ik overlijdt. Hoe kan ik mijn partner financieel beschermen zodanig dat die toch nog aan ons geld kan na mijn overlijden? En ook dat mijn partner er geen maanden op moet wachten vooraleer de rekeningen terug worden vrijgegeven. Is het beter om cash geld te bewaren in huis? Ik vind er geen info over. Misschien kan iemand hier op dit forum mij raad geven?

basejumper

#2 , 17 dec 2024 18:32

Het is logisch dat bij een contract wettelijk stelsel alle gelden en goederen - ongeacht op wiens naam ze staan - als gemeenschappelijk vermogen worden beschouwd. En dus ook geblokkeerd. Een blokkering duurt geen maanden. Tenzij de erfgenamen geen akkoord vinden. Bij een erfenis kan de langstlevende een voorschot ad 5000 euro ontvangen. En het loon vanaf dan komt op een niet geblokkeerde rekening en is beschikbaar. Kosten van ziekenhuis, ambulance, begrafenis, nutskosten worden op basis factuur door bank betaald. In het overgrote deel van de gevallen loopt dat probleemloos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MikaBoga83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2024 21:19

Ok bedankt voor de antwoorden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”