INLEIDENDE BEGRIPPEN IN ERFRECHT

oneones
Topic Starter

INLEIDENDE BEGRIPPEN IN ERFRECHT

#1 , 19 okt 2009 12:19

Stel U volgende situatie voor :

Mijn ouders zijn getrouwd onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Mijn jongste zus is nog inwonend bij mijn ouders. Mijn ouders zijn eigenaar van hun woning (waarde 300.000€) en een gemeenschappelijke bankrekening. In totaal tellen we 7 broers en zussen.

1. Wat gebeurt er precies wanneer 1 van mijn ouders sterft ? Is er dan een verdeling of spreekt men eerder over vruchtgebruik van de langstlevende partner ?
2. Wat als vervolgens mijn beide ouders dood zijn ? Hoe verloopt de verdeling precies onder broers en zussen.

Dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 okt 2009 16:17

Zoals U het voorstelt , is elk van uw ouders apart eigenaar van de helft van de woning en van de helft van de roerende goederen , met inbegrip van de gelden op de bankrekening.
Indien één van beiden overlijdt , komt diens helft in de nalatenschap. De overlevende echtgenoot (LLE) behoudt zijn helft in volle eigendom.
In een gezin zoals dat van jullie , met 7 kinderen , is het niet nodig en testament te maken. Daardoor krijgen alle kinderen evenveel - in onverdeeldheid. De LLE bekomt het vruchtgebruik op de ganse nalatenschap, zijnde de helft van de overledene. Dat betekent : het levenslange recht tot bewoning van het huis of de inning van de huur; tevens de intrest op de gelden.
De kinderen erven samen de blote eigendom van de onroerende goederen. Zij zijn daar niets mee.
Concreet : voor het huis wordt bij de Registratie en aanverwante diensten genoteerd dat de kinderen ieder 1/7 van de helft van de woning in blote eigendom bezitten en de LLE het vruchtgebruik heeft.
Voor de roerende goederen zou men dit zelf moeten organiseren : bij een bank het geld blokkeren op naam van de kinderen , met uitbetaling van de rente aan de LLE. Zou , want het wordt te weining gedaan op deze manier. Zeker bij grotere bedragen is dit het beste.

Bij overlijden van de tweede ouder , worden de kinderen volle eigenaar van het huis , ieder voor 1/7. Idem voor de roerende waarden. Op die moment kunnen de gelden effectief verdeeld worden. Het huis kan verkocht worden of desnoods verhuurd , waarbij elk kind 1/7 van de netto opbrengst kan innen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 19 okt 2009 18:26

Indien het huis een kadastraal inkomen heeft beneden een bepaald bedrag (1565), heeft een minderjarig of inwonend of hulpverschaffend kind in bepaalde gevallen méér rechten dan de andere.
Zie de wet op de kleine nalatenschappen van 1900.

http://www.2747.com/2747/law/inheritanc ... elgie.html
in het bijzonder art. 4

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”