Erfenis weigeren...

krakpatsboeem
Topic Starter

Erfenis weigeren...

#1 , 16 okt 2009 01:39

Hallo
weet iemand raad op 't volgende:
Ik zou mijn erfenisrecht willen weigeren,al VOOR mijn vader sterft,en wil ook dat hij daarvan op de hoogte wordt gebracht,is dit mogelijk?
En hoe pak ik dit aan??
Graag reaktie en dank bij voorbaat :D
Groetjes,
Peter.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 okt 2009 10:35

Stel een standaard document weigeren erfenis op. ( zie voorbeelden op het net) en laat dit door een deurwaarder bezorgen?
Kans is echter groot dat u bij het overlijden opnieuw dient te weigeren.
Opgepast, als u meerderjarige kinderen hebt dien zij op hun beurt eveneens deze erfenis te weigeren.

Alhoewel ik vanuit persoonlijk perspectief deze vraag denk te begrijpen zou ik toch willen aandringen op het rustig overwegen van elke stap die je wenst te ondernemen. Het overlijden van je vader kan nog ver in de toekomst liggen en jullie relatie kan nog veranderen of er kunnen zich betere opportuniteiten aandienen om de puntjes op de I te zetten...

Lex

#3 , 16 okt 2009 11:09

Dat kan 'niet', u kan pas een erfenis verwerpen op het ogenblik dat uw vader overleden is.

U kan hem dit hooguit zeggen maar het heeft juridisch geen enkele waarde....om de erfenis te verwerpen moet u bij de rechtbank van eerste aanleg zijn.

Reclame

wanton

#4 , 16 okt 2009 12:05

Opgepast, als u meerderjarige kinderen hebt dienen zij op hun beurt eveneens deze erfenis te weigeren.
Wanneer iemand de erfenis weigert , vervalt zijn erfdeel aan de andere erfgenamen van dezelfde graad ( vb. broers en zussen). De kleinkinderen moeten enkel weigeren , als ze niet willen erven , als hun ouder enig kind is of alle kinderen in eerste rang hebben geweigerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 19 jul 2010 16:57

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#6 , 19 jul 2010 19:11

Indien een erfgenaam de erfenis weigert , alleen omdat hijzelf schulden heeft en hij toch niets van de erfenis zou overhouden , kunnen diens schuldeisers gedaan krijgen dat hij toch de erfenis moet aanvaarden om zijn schulden te betalen.

En wees gerust , die zullen geen dertig jaar wachten om hun rechten te doen gelden.
Toet-anch-Amon

Mariette

#7 , 19 jul 2010 20:06

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#8 , 20 jul 2010 11:06

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#9 , 20 jul 2010 11:13

Als u vermoedt dat de overledene meer schulden dan bezittingen nalaat kan u middels het neerleggen van een verklaring bij de rechtbank van eerste aanleg afstand doen van de erfenis. Indien gewenst kan u zelfs afstand doen onder voorbehoud van een boedelbeschrijving. Dan zal er een volledig overzicht van de goederen en schulden van de overledene opgemaakt worden aan de hand van hetwelk u nog steeds kan beslissen de erfenis al dan niet te aanvaarden of te verwerpen.

wanton

#10 , 20 jul 2010 14:50

Vandebos , even nuanceren :

na aanvaarding onder boedelbeschrijving , kan men de erfenis niet meer weigeren. Men aanvaardt ze , maar een negatief resultaat moet niet vereffend worden met eigen kapitaal. het wordt een nul-resultaat voor de erfgenaam.
Toet-anch-Amon

Creatief

#11 , 20 jul 2010 22:08

Veronderstel dat de erfenis aanvaard wordt onder boedelbeschrijving en de schulden van de erflater betaald worden ... Na de schulden van de erflater betaald te hebben rest er nog een positief saldo. Wat gebeurt dan met dat positief saldo? Kan de erfgenaam hiervan dan gebruik maken?

wanton

#12 , 20 jul 2010 22:37

Indien er , na betaling van de schulden , uit de boedelbeschrijving blijkt dat er een positief saldo is , krijgt de erfgenaam zijn deel.

Is het saldo negatief , krijgt hij niets maar moet ook niets bijbetalen.
Toet-anch-Amon

Vandebos

#13 , 20 jul 2010 22:54

ok, vraagje waar ik zit mee voor een kennis. Kennis is enige zoon. Ouders gescheiden. Vader komt te overlijden met meer schulden dan teken op een egel. Als de kennis de erfenis van zijn vader (die ook enig kind was) weigert kan hij dan later nog aanspraak maken op een erfdeel van zijn grootmoeder langs vaders zijde met wie hij wel een goede verstandhouding heeft?

Creatief

#14 , 20 jul 2010 22:55

Bedankt Wanton voor je zorgvuldig antwoord. Onze rondreis door Denemarken hebben we na 4 dagen moeten onderbreken wegens overlijden van mijn schoonmoeder (weduwe). Ik tracht me deze keer voldoende voor te bereiden en mijn partner mondig genoeg te maken bij mogelijke discussies over de nalatenschap. Hier verwacht ik enkele loense zetten vanwege mijn schoonmoeder en de twee volmachthebbers. Het trio hield de handen op elkaars buik. Enfin, afwachten! De overige broers en zussen zijn hier echt niet slim genoeg voor en zouden hun kaas laten pakken.

Creatief

#15 , 20 jul 2010 22:59

ok, vraagje waar ik zit mee voor een kennis. Kennis is enige zoon. Ouders gescheiden. Vader komt te overlijden met meer schulden dan teken op een egel. Als de kennis de erfenis van zijn vader (die ook enig kind was) weigert kan hij dan later nog aanspraak maken op een erfdeel van zijn grootmoeder langs vaders zijde met wie hij wel een goede verstandhouding heeft?
Sorry Vandebos, ik breng je vraagje terug naar boven. Jouw vraag is dringender dan mijn antwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”