Uitleggen van art. 1048 B.W. in mensentaal.

Vaoke
Topic Starter

Uitleggen van art. 1048 B.W. in mensentaal.

#1 , 15 okt 2009 21:03

Art. 1048. Ouders kunnen de goederen waarover zij het recht van beschikking hebben, geheel of ten dele, bij akte onder de levenden of bij akte van uiterste wil, aan een of meer van hun kinderen geven, met last om deze goederen uit te keren aan de van deze begiftigden afstammende kinderen die reeds geboren zijn en die nog zullen worden geboren, doch niet verder dan in de eerste graad.
Hoe moet men dit eigenlijk verstaan?
Het gaat hier immers over een akte onder levenden of een akte van uiterste wil.
Ik weet niet of ik het goed voor heb, maar volgens mij ligt de aandacht op de hiernavolgende onderlijnde zinsnede en ik citeer: ".. met last om deze goederen uit te keren aan de van deze begiftigden afstammende kinderen die reeds geboren zijn.."
En verder, zijn dat in voorkomend geval bijv. al de kleinkinderen of sommige van de kleinkinderen van de erflater?

Als ik het correct of niet-correct versta.. graag toelichten in mensentaal a.u.b.?!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 16 okt 2009 20:50

Voake

Op onderstaande website vind je voldoende informatie over "schenken met last". Het is in begrijpelijke taal geschreven.

http://www.defa.be/schenken_met_last.html

http://www.berquinnotarissen.be/pdfs/ju ... rden19.pdf

Ik denk ook dat wanneer je schenkt met last, dat je daar nog andere voorwaarden aan kan koppelen, bijv. de bloedverwanten komen jaarlijks een aantal karweitjes voor je uitvoeren (grote poets, snoeien in de tuin, ...)

Groeten

3399AAaa

#3 , 21 okt 2009 21:30

dit noemt men een erfstelling over de hand. de kinderen moeten het goed dus doorgeven aan hun kinderen. dat betekent dat zij het goed in stand moeten houden. zij mogen het bijvoorbeeld ook verkopen, maar het geld dat daarvoor in de plaats komt moeten ze op peil houden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”