Erven na DNA-onderzoek

ELEMNAR
Topic Starter

Erven na DNA-onderzoek

#1 , 04 okt 2009 22:57

aaa
Laatst gewijzigd door ELEMNAR op 02 nov 2009 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 okt 2009 23:21

hmmmm maakt het Belgisch recht geen onderscheid tussen de genetische en de opvoedende vader? Waarbij deze laatste als de de wettelijke wordt erkend?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 okt 2009 23:42

Aangezien hij het kind erkend heeft kan hij in ieder geval het voorbehouden erfdeel van dat kind niet afnemen. Wat het vrij beschikbare deel van de nalatenschap betreft kan hij natuurlijk in zijn testament voorzien dat onder bepaalde voorwaarden dat kind ook dat deel of een part ervan zal erven of niet.
Of het DNA criterium in die context geldig is weet ik niet.

Reclame

wanton

#4 , 12 okt 2009 14:15

Het is te laat om het vaderschap nu nog te ontkennen. Dit moet gebeuren binnen het jaar na de kennisname van de geboorte of het bestaan van het kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#5 , 13 okt 2009 12:16

men kan zoiets niet in een trouwboek regelen. de afstammingsregels worden in het burgerlijk wetboek geregeld, en sommige regels daarvan zijn 'dwingend', men kan er dus niet van afwijken.

bovendien is het heden zo dat zelfs als de echtgenoot het kind opvoedt en het zijn naam draagt, enz...dus als hij zich als vader gedraagt, dat zijn vaderschap niet meer kan betwist worden.

Let wel: deze regels gelden voor een gehuwde man. Het gaat hier trouwens niet om een erkenning, maar om de primaire vaderschapsregel: als een vrouw bevalt van een kind en ze is getrouwd, dan is die man automatisch vader (kan enkel nog betwist als er geen bezit van staat is, dwz als hij het niet opvoedt enzovoort binnen het jaar)

ELEMNAR
Topic Starter

#6 , 14 okt 2009 16:16

Kind werd NIET opgevoed door de man.

wanton

#7 , 14 okt 2009 17:21

Indien de man getrouwd was met de moeder , op het ogenblik van de geboorte van het kind , kan hij zoveel jaren later geen ontkenning van vaderschap doen.

Vergelijk met Delphine. Wij zijn akkoord wie de vader is. Maar bij haar geboorte was de moeder getrouwd met een Boël. Dus Delphine zal steeds een Boël blijven , want haar vader heeft het vaderschap niet ontkend binnen het jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”